SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 12:27

Udstyr til Polering

Om andre maskiner eller om helt andre emner
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

ÅrhusC

  • Indlæg: 223
  • Tilmeldt: fre 21. okt 2011 21:02
  • Geografisk sted: Århus C.
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Udstyr til Polering

Indlægsøn 3. feb 2019 12:20

Da jeg har fået flere henvendelser i forbindelse med de billeder jeg har lagt op af dele jeg har poleret, så har jeg lavet denne tråd, for ikke at overtage andres tråde og emner.

Jeg vil lige starte med at nævne mine erfaringer af vibrations-tumbler kontra polering.
Hvis delene skal være blanke, så er det ikke tumbleren man skal satse på. Jeg har i hvert fald ikke haft held med at få det helt blankt i tumbleren, men jeg gør måske noget forkert. Jeg kører med valnøddeskaller og rigeligt Slipol.
Tumbleren er god til at tage det grove, og rense en masse dele på en enkelt måde. De bliver også fine, og det jeg vil kalde det halvblanke. Slet ikke det niveau af glans jeg får med polerskiverne.

Er det nogle der har andre erfaringer så skriv det endelig her i tråden og giv mig gode råd.

Jeg har ombygget en gammel bænksliber til polermaskine. Jeg ved at man også kan købe dedikerede polermaskiner, men jeg tænker at basen er den samme. Jeg har taget skiverne af, og købt et sæt spidstappe og monteret dem.

DSCF3735.JPG
Polermaskine


Som det fremgår af billedet kan man have to skiver på af gangen, men jeg bruger altid kun den ene side, da det passer bedst til min arbejdsstilling. Jeg synes det er en fordel, at man kan stå ved siden af skiven og ikke kun foran. Så slipper man også for at få alt for meget fnuller i hovedet.
Jeg vil dog sige at motoren ikke skal være alt for lille. Min bænksliber er en 0,2kW og det passer meget godt. Jeg tror ikke den skal være mindre, da den så vil gå i stå for tit på grund af friktionen. Specielt på store flader er det godt at have en motor med lidt kræfter, da skiven ellers går i stå. Og så er det også godt at have en god hastighed på skiven. Jo mere fart jo bedre.
Man skal dog være opmærksom på at de dele man polerer kan blive meget varme, men det lærer man hurtigt når man har fået varmet fingrene.

DSCF3740.JPG
Polerskiver


På billeder kan man se de polerskiver og den voks jeg bruger. Jeg har også en stor stofskive, der ikke er på billedet, som jeg fik at vide skal bruges til at rense delene for restvoks, når man har poleret dem, men den bruger jeg aldrig, da jeg ikke synes det fungerer godt.
Som det fremgår af billedet så har jeg en skive, den til venstre, med tilhørende voks, som jeg bruger til grovpolering af alle dele, dog ikke rustfrit. Og så jeg har skiven i midten som er til rustfrit. Man må ikke blande andre materialer med rustfrit da det kan give rust på det rustfri dele, er jeg blevet belært.
Og så er der den bløde sorte skive helt til højre. Der er til slutpolering, hvis det skal være virkeligt blankt. Den bruger jeg sjældent, da jeg tit for rigelig glans ud af forpoleringen.

Inden jeg fik dette setup startede jeg med et lille sæt til boremaskinen. Det kan ses herunder:

DSCF3743.JPG
Startsæt til mindre dele


Det virker også gangske udmærket men tager, grundet størrelsen, selvsagt lidt længere tid.
Jeg har erfaret at det er nemmest at sætte boremaskinen fast i skruestikket, og ikke det emne man skal polere. Det er meget nemmere at stå med delene og flytte den rundt, og ikke boremaskinen.


Selv om det måske ikke direkte er polering vil jeg også lige nævne fiberrondeller. Dem bruger jeg for eksempel til at børste rustfri. Det kan være bander, og andre dele der ikke er blanke, men har et børstet udseende. Jeg har sat et billede ind af det herunder. Det er lidt svært at tage billede af, men jeg håber I forstår idéen. Den plade til højre har jeg poleret med skiverne, og den er ikke børstet. Det er kun den til venstre der er børstet.

DSCF3745.JPG
Fiberrondel




Sidst men ikke mindst så har jeg også en roterende stålbørste. Den er også guld værd. Den har jeg lavet af en lille motor på 0,75kW. Jeg bruge også denne motor til mine fiberrondeller. Jeg kan afmontere stålbørsten og sætte en borepatron på i stedet. Det virker rigtigt godt.

DSCF3749.JPG
Roterende Stålbørste


Den roterende stålbørste er super til at fjerne rust og rense dele i en fart. Den kan hurtigt tage maling af, eller lave gevind gode igen. Den kan også bruges til at polere, eller gøre blank, må jeg nok hellere sige. Man skal dog passe på med at bruge den på rustfrit da det er for blødt, og det giver en lidt ruflet overflade. Ikke noget alarmerende, men nok til at det ikke kan poleres blankt og helt glat efterfølgende. Eller det kan det godt, men det tager meget lang tid.
Hvad ikke haves, skaffes eller laves...!
Brugeravatar

Michael_Randers

  • Indlæg: 460
  • Tilmeldt: søn 1. nov 2015 20:11
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Udstyr til Polering

Indlægsøn 3. feb 2019 22:50

Tak fordi du har taget dig tiden til at lave ovenstående. Det er super fin information.

Hvis der er nogle af delene, feks. dem til boremaskinen du har links til, så kunne det være rigtig lækkert :-)
Mvh Michael Jensen

Billede

Giv et bib hvis vi skal sparke dæk sammen en dag :)

morten

  • Indlæg: 479
  • Tilmeldt: tors 13. sep 2007 10:53
  • Geografisk sted: Kolding
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Udstyr til Polering

Indlægman 4. feb 2019 17:00

Dem til boremaskine, kan man nogle gange få i lidl
Leder efter : Road show, ToM, eller andet spændende
Brugeravatar

Østjyden

  • Indlæg: 24
  • Tilmeldt: tors 27. dec 2018 00:20
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Udstyr til Polering

Indlægons 6. feb 2019 18:55

Det er så fornemt og tak for tippet. Jeg er selv, i sin tid, udlært smed, så kender godt metoden. Super godt til polering der skal give glans. Må man spørge hvor du har fundet bænksliberen - den ser da ud til at være i god stand :-)??

Jeg har et emne jeg gerne vil have gjort pænt - det er i rustfrit stål og sidder under playfield på min Addams. Tænker jeg hellere vil have en lidt mat overflade på det, så jeg leder efter et sted de kan glasblæse det. Det giver en super flot, mat overflade. Nogen der kender et sted der er til at betale sig fra opgaven?

Tak for en meget informativ vidensdeling :-)
Maskiner: Bride of Pinbot, Cirqus Voltaire, Fish Tales, Indianapolis 500, Roadshow, Ripleys Believe it or not, Special Force, Tales of the Arabian Nights The Addams Family #3, Theatre Of Magic, Twillight Zone og Whitewater
Tak for nu: Munsters Pro, Popeye #1&2, STTNG, TAF #1&2

Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

cron