SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er søn 28. apr 2024 02:00

Er der en fremtid i det ?

Om andre maskiner eller om helt andre emner
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Er der en fremtid i det ?

Indlægtirs 21. mar 2006 23:13

Går og overvejer at starte for mig selv.
Men skulle være lidt anderledes end bare et alm. tømrer firma.

Går tit til hverdag og hører folk brokker sig over at firmaer ikke vil lave noget for folk med mindre de skal lave alt, feks. hvis hr. hansen skal have lave 1.sal på huset , men vil godt lave noget af det selv, så er der ikke mange håndværkere der vil tage opgaven...

Det samme hvis hr. hansen selv vil levere varene , så er den helt galt...
Eller hvis nogen har lavet lidt gør det selv arbejde, og nu mangler det sidste , men ikke lige har overskud eller tid til det, der vil ingen tage opgaven..

Priserne på at få en håndværkere til at lave noget, er jo også helt i vejret.

Min ide til et firma ville være at det skal være lidt anderledes..
For at forklare det lidt kort , så vil mit firma kunne tilbyde flere ting.

1. Rådgivning til selvbyg
2. Hjælp til selvbyg
3. Samarbejde med bygherre
4. Udlejning af div. værktøj i forbindelse med gør det selv projekter.
5. Hjælpende hånd til folk der er gået kold i et byggeprojekt.
6. Afhjælpning af brølere...;)
7. Tømrerarbejde generel.
8. Arbejde der skal laves , som måske ikke lige er disideret tømrer arbejde, kunne kaldes multihåndværker som nogen kalder det.


De 7 punkter i ekspempler, feks. hvis man vil lave en 1.sal på ens hus.

1. Nogen vil godt selv bygge noget , men ved ikke hvordan de lige griber det an, jeg vil rådgive og hjælpe folk igang, evt. hjælp med valg af materialer, opmåling af materailer, og råd om værktøjet til det.

2. Noget alle nummer 1, men projektet er måske ny 1.sal , og man vil selv godt forskalle , isolere osv. evt. sætte gips op , men kan ikke lige klare opretning , forstærkning osv.

3. Igen noget alla overstående, men vil godt selv give en hånd med, og kan generelt selv lave lidt også, feks. man kunne godt selv forskalle og klargøre til gips, så kunne man selv gå og nusse med det, også ringe når man er klar til at gå videre, så vil samarbejde jo være billig og nem måde at få 1.salen lavet på.

4. Det er dyrt at leje på byggemarkeder osv. , specielt når man bygger i fritiden, så bliver de dagslejer hurtigt dyre jo..
Så meget koster de meste værktøj ikke, og meget arbejde er nemmest med det rigtige værktøj.

5. Hvis nogen har lavet noget selv, men det hele er blevet uoverskueligt, og man mangler lige lidt hjælp til at få lavet noget af det, så man kan komme videre med projektet.

6. Man har måske fået lavet noget som man ved ikke blev godt, men ved ikke lige hvordan man enten får det rettet, eller udført korrekt.

7. Vil selvfølgelig også kunne tilbyde at lave generelt tømrer arbejde for kunder, og gerne små opgaver UDEN flere års ventetid som nogen oplever.

8. Har hr. hansen lige et skur der skal males, affald der skal køres væk, en gulv/væg der skal brækkes ned, en hæk der skal fjernes eller en skur der skal rives ned og kører væk, så klarer vi også lige det.


Dette er lige kort hvad jeg tænker over, men er der et marked for det ?
Ville det kunne løbe rundt, eller ville jeg gå konkurs inden for kort tid..

Hvad siger i , det er jo lidt af et spring at tage :?: :?: :?:

Jeg ved der er mangel på håndværkere derude, og specielt fok der vil give faglig hånd med, hvis man står med håret i postkassen.
Brugeravatar

EgonOlsen

  • Indlæg: 71
  • Tilmeldt: tors 9. mar 2006 14:58
  • Geografisk sted: Slagelse
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 21. mar 2006 23:23

Som du selv ved er jeg ejer af et ældre hus der stadig mangler mange ting at få lavet.
Jeg har det også sådan at mange ting jeg gerne selv vil lave, men er langt fra expert med den slags. men derfor behøver man ikke være en idiot til at bruge sine hænder.

Og som du selv siger, når man får en håndværker til at lave det hele er det som regel ret dyrt. Klart nok, han er jo expert, men jeg er bare ikke vælterig.

Så for mit vedkommende ville det absolut være atraktivt.

Men om man kan leve af det? Ville som start kræve en masse annoncering, da folk ikke vil lede efter sådan en, fordi der nok ikke findes mange af dem PT.

Alt i alt, en god ide, kan tage lidt tid at blive "kendt" men derefter tror jeg godt man kan leve af det. :)

Alternativt, hvis du nu gik konkurs, så er tømrer vil ikke det sværeste fag at finde et nyt job indenfor?
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 21. mar 2006 23:28

Nej, kan få arbejde fra dag til dag.
Det var dog ikke det jeg ønsker.
Ville også tage små opgaver ved siden af, for at få det hele til at løbe rundt..

Men folk behøver også tit bare hjælp til at komme igang, og der er der ingen der tilbyder..

Man kunne også starte op med at tilbyde den hjælp ved siden af det normale arbejde jo, bare for at komme igang.

Men annoncering, der er nettet jo en god ting.
Og når først man er kommet igang, så tror jeg det vil mere kendt via mund til mund, der er jo mange der går med samme tanker som naboén om at bygge noget, men har ikke lige viden til det.
Brugeravatar

EgonOlsen

  • Indlæg: 71
  • Tilmeldt: tors 9. mar 2006 14:58
  • Geografisk sted: Slagelse
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 21. mar 2006 23:38

Bare husk, der er en generation over os, der ikke alle bruger nettet, men stadig potentielle kunder.
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 21. mar 2006 23:40

Det er jo heller ikke nemt at finde en håndværker , der vil give en hånd med om aftenen, eller i weekenden, uden at han så skal have dobbelt betaling, netop en af de punkter, hvor mit firma ville være anderledes.

De fleste selvbyggere/gør det selv folk , er jo netop igang om aftenen, og i weekenderne...

Udover det, så ville jeg også kunne sælge dem materialerne til deres byggeri noget billigere , end den pris du ville kunne få selv på trælasten, så via medbyg , så ville man kunne spare en helt del jo, bøde på materialerne og en masse dyre håndværker timer, ved selv at give en hånd med.

Er der ikke brug for sådan håndværkere derude :?: :?: :?:
Brugeravatar

EgonOlsen

  • Indlæg: 71
  • Tilmeldt: tors 9. mar 2006 14:58
  • Geografisk sted: Slagelse
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 21. mar 2006 23:44

joooooo. :P
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtirs 21. mar 2006 23:47

EgonOlsen skrev:Bare husk, der er en generation over os, der ikke alle bruger nettet, men stadig potentielle kunder.


Jep, også en del ældre der skal have lavet småting jo..
Og betaler dyrt for at få tingene klaret, netop der hvor det div. arbejde kommer ind, kan jo være alt fra at få samlet en reol, til at få bygget en carport.

Lidt trykt reklame vil der også være, og sikkert også nogle visitkort liggende på div. trælast handler, kender jo en del sælger/rådgivere hvor vi selv handler.
Brugeravatar

Teddyboyblue

  • Indlæg: 239
  • Tilmeldt: tors 3. nov 2005 19:18
  • Geografisk sted: Ikast
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Indlægons 22. mar 2006 01:01

Jeg syntes det er en god ide du har fået der. Problemet er selvfølgelig at få budskabet ud til de rigtige kunder.

Den erfaring jeg har fået med mit lille firma er at man er nød til at reklamere sig selv ½ ihjel og man kan føle at det ikke rigtigt giver noget, men tro mig det giver mere en man regner med

Visitkort, hjemmeside, annoncer og udelt reklame med posten giver rigtigt meget og folk kommer derved til at huske dit navn.

Husk også at have styr på

Regnskab, moms

Forsikring mod fejl ( selv tømrer kan lave fejl ) :wink:

Kassekredit ( lav den ikke for lille )

Alt dette har du nok tænkt på ,men skrev det alligevel :roll:

Det er en spændene tid når man tænker på at starte op med mange spekulationer men tror ikke du vil fortryde det i den sidste ende

HELD OG LYKKE
Hilsen

JPP AKA TeddyBoyBlue
Brugeravatar

Claus Caveman

  • Indlæg: 355
  • Tilmeldt: fre 23. sep 2005 15:54
  • Geografisk sted: Fjerritslev, Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægons 22. mar 2006 20:33

Hej Rene.
Der er ingen tvivl om at du er en driftig ung mand.
Det du beskriver som ide, er noget jeg har lavet i årevis efter fyraften.
Mest det med at komme når folk vil have noget bygget om, til at hjælpe med overblikket. dvs definere hvad de gerne vil ende med, og derefter lave de nødvendige tegninger (vigtigt), udarbejde materialeplaner, og byggebeskrivelser, med hvem der laver hvad, og hvilket værktøj der er nødvendigt, og hvor det skaffes.
Det kræver noget kontortid, men min oplevelse er at folk er klar over at det er nødvendigt med god planlægning, så hverken projektet eller økonomien vælter inden det er afsluttet.
Teddy..... har selvfølgelig ret i at der er en del ting der skal styr på inden opstart af firma. Jeg har selv gået på iværksætterkurserne som erhvervscentrene har, og min oplevelse er meget positiv. Kontakt evt. erhvervschefen i kommunen. Han ved hvem, hvad, og hvor..
Du får 5 stjerner herfra hvis du starter, og kundegrundlag tror jeg ikke du skal bekymre dig om. Derimod vil det nok gå noget ud over din hobby, som du ALTID skal sætte til side, når firmaet kalder.
Mvh.
Claus Olesen
Falleret skoventreprenør.
Heldigt jeg er helvedes god til at arbejde med metal :P

Syg med at få gammelt skrammel til at virke...
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlægons 22. mar 2006 21:29

Jep, fritiden vil nok være noget begrænset til at starte med, men viljen til at tage det ekstra vil også være det større.

Det er nok mere tiden med min datter , som jeg ikke vil undvære..
Pins og Arcade vil nok blive noget mere nedprioriteret , men er helt okay med mig, det fylder nok også lidt for meget som det er nu jo... :wink:

Men klart , det bliver hårdt i starten, men tror også hvis man levere et ordentligt stykke arbejde og en god service, så tror jeg også kunderne er der..
Brugeravatar

flottenheimer

  • Indlæg: 258
  • Tilmeldt: man 25. jul 2005 22:02
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægons 22. mar 2006 22:56

Grundlæggende, så tror jeg altid, at der vil være arbejde til dygtige, reelle håndværkere. Og det går jeg ud fra at du er.

Hvis det kniber lidt med kunderne, så er markedsføring bestemt vejen frem. (Og så ved du godt hvem du skal henvende dig til ... :-)

Når det så er sagt, så tror jeg at det største potentielle problem i din virksomhed vil være placering af ansvaret i klagesager. Firkantet eksempel: Hvis en kunde har lavet noget af en konstruktion som du bygger færdig og hele lortet så braser sammen efter 2 år, hvem er så skyldig? Det kan ihvertfald hurtigt blive nogle lange og komplekse retsager.

Der ud over, ved jeg fra flere venner og bekendte, der har startet egen virksomhed, at det administrative fylder rigtig, rigtig meget. Det kræver stor disciplin, det tager laaang tid, det er besværligt og det interesserer dem overhovedet ikke. Det betragtes altså ofte som et kæmpe minus ved at være selvstændig.

Har du "mod" på det administrative, så kast dig da ud i det! Det er jo med en stærkt begrænset risiko, at du få det prøvet af, da du altid vil kunne få arbejde igen (dog sagt uden at kende noget som helst til beskæftigelsessituationen i Gørlev - men så må du jo bare flytte til KBH).

Good luck!
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlægons 22. mar 2006 23:24

flottenheimer skrev:Grundlæggende, så tror jeg altid, at der vil være arbejde til dygtige, reelle håndværkere. Og det går jeg ud fra at du er.

Får jeg da af vide af kollegaer , og min mester...;)
Er også pladsformand til hverdag, og vant til at styrer byggepladsen med op til 10-12 tømrer...

flottenheimer skrev:Hvis det kniber lidt med kunderne, så er markedsføring bestemt vejen frem. (Og så ved du godt hvem du skal henvende dig til ... :-)

You bet i know... :D

flottenheimer skrev:Når det så er sagt, så tror jeg at det største potentielle problem i din virksomhed vil være placering af ansvaret i klagesager. Firkantet eksempel: Hvis en kunde har lavet noget af en konstruktion som du bygger færdig og hele lortet så braser sammen efter 2 år, hvem er så skyldig? Det kan ihvertfald hurtigt blive nogle lange og komplekse retsager.

Det vil en standard kontrakt udarbejdet af en advokat hurtigt klarer.
Men vil ikke tage arbejde, på noget jeg ikke mener er i orden, gør jeg heller ikke til hverdag, kan godt have lidt hæftige diskutioner med andre håndværkere og arkitekter hvis tingene ikke er i orden... :wink:

flottenheimer skrev:Der ud over, ved jeg fra flere venner og bekendte, der har startet egen virksomhed, at det administrative fylder rigtig, rigtig meget. Det kræver stor disciplin, det tager laaang tid, det er besværligt og det interesserer dem overhovedet ikke. Det betragtes altså ofte som et kæmpe minus ved at være selvstændig.

Tror det er lidt hvordan man tager det.
Personligt er jeg heller ikke vild med det, men ved at hvis man laver et par system og par rutiner om hvordan man gør det, så går det meget nemmere...

flottenheimer skrev:Har du "mod" på det administrative, så kast dig da ud i det! Det er jo med en stærkt begrænset risiko, at du få det prøvet af, da du altid vil kunne få arbejde igen (dog sagt uden at kende noget som helst til beskæftigelsessituationen i Gørlev - men så må du jo bare flytte til KBH).
Good luck!


Arbejde er ikke noget problem, kan finde arbejde fra dag til dag som tømrer inden for 50km fra hvor vi bor... og kan sikkert også vende tilbage der hvor jeg er nu, vil jeg nok altid have arbejde hvis jeg mangler.

Eneste risiko ved det, ville nok være at miste lidt indkomst hvis det slår fejl.
Værktøjet har jeg allerede det meste af, købt en del de sidste 6 år mens jeg har bygget herhjemme jo... og hvis jeg køber en brugt varevogn , så kan den jo sælges igen... har faktisk en del af der skal til for at jeg kan starte op, så et par hundrede tusind, så har jeg også bilen , det sidste værktøj og et lille lager af ting man skal bruge løbende.

Thanks... :!:
Brugeravatar

acroberts

  • Indlæg: 276
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 14:19
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 23. mar 2006 16:51

Hjælp en udlænding: Hvem skal man henvise sig til for at få uddelt reklamer?
Brugeravatar

mce

  • Indlæg: 189
  • Tilmeldt: ons 4. jan 2006 22:47
  • Geografisk sted: Vejby, Nordsjælland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 23. mar 2006 22:36

René: Lyder som en super idé, og når du allerede har sådanne tanker, tja, så er det bare at kaste sig ud i det, og håbe på det bedste. Hvis du tænker for længe over det, så sker der ikke noget. Husk: Hvis du gør som du plejer, så får du det som du plejer. Jeg er sikker på, at der er mange steder hvor en sådan håndværker vil blive modtaget med kyshånd, jeg er selv næsten færdig med at renovere min stue, og har da haft god hjælp af et par håndværkere - som jeg heldigvis kender....

Acroberts: Hvis det er almindelig hustandsomdeling af reklamer der er snakke om, så er PostDanmark tit billig og til at have med at gøre. Hvis du går mere målrettet efter en bestemt type personer, så kan Forbrugerkontakt også være et godt emne at kontakte. Hvis det er vedrørende trykning af reklamerne, så er fx. www.lasertryk.dk meget billig med trykningne, hvis du selv kan levere en færdig pdf-fil. Hvis du ikke selv kan levere en pdf-fil, tja, så skal du have et trykkeri eller bureau til at lave den for dig, lasertryk har også dtp folk siddende, men aner ikke noget om deres priser og deres kvalitet. Hvis du spørger pænt :-) så kan jeg såmænd også hjælpe dig for en billig penge (eller mvs/pcb eller noget helt tredie), bare spørg løs.

Venlig hilsen
MCE
Brugeravatar

koluda

Site Admin

  • Indlæg: 4395
  • Tilmeldt: lør 23. jul 2005 11:52
  • Geografisk sted: Vestsjælland / Gørlev (4281)
  • Highscores: 3
    Arcade winning challenges: 0

Indlægtors 30. mar 2006 21:17

Banken har så været indraget nu, og har givet grønt lys...:)
Regner med at ansøge om Momsnummer i løbet af næste uge.
Næste

Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 36 gæster