SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er fre 29. mar 2024 00:29

Rep af Kina chassis

Om arcademaskiner, spil, tips, reparation osv.
  • Forfatter
  • besked

perolsen

  • Indlæg: 377
  • Tilmeldt: tirs 19. dec 2006 21:16
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Rep af Kina chassis

Indlægtors 10. jan 2019 10:57

Hej

Når jeg alligevel går og venter på stumper til min anden rep. så har jeg gravet det her gamle Kina chassis frem, som jeg vil se om jeg kan fixe og måske lære noget nyt undervejs :lol: - hvis det umulige skulle lykkes så er der måske andre der kan bruge viden til noget :D
Chassis model sticker.jpg

Chassis overview.jpg


Yoke data:
VR: 9.6 ohm VL: 24.6mH
HR: 1.3 ohm VL: 1.5mH
Yoke spec.PNG


Fejlen var: helt død!

Har fejlsøgt lidt på det og fundet ud af at de to BU2508 begge var døde, samt den ene af de to 3A 250V sikringer var sprunget.

Har skiftet de to BU2508 og sikring -
Status er nu at sikring ikke springer, og de to BU2508 går heller ikke ned, men der er stadig ikke billede.

Dog bliver D1138 MEGET varm (http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... Xwuvvr.pdf)

Jeg har testet D1138 den tester fin, følger jeg print bane så havner jeg ved den vertikale IC LA7840
Vertical IC LA7840.jpg


Jeg ved ikke hvordan den testes - så en håndfuld er bestilt i kina - jeg formoder at det er den der får D1138 til at blive varm.

Link til rep log https://www.dropbox.com/s/b2gtaciyxx86j ... .xlsx?dl=0
Mvh
Per Olsen
Se mit game room OPDATERET SEPTEMBER 2023!
https://www.youtube.com/watch?v=mPhUhzPt9w4

perolsen

  • Indlæg: 377
  • Tilmeldt: tirs 19. dec 2006 21:16
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Rep af Kina chassis

Indlægman 14. jan 2019 12:27

Update - har lige sat den her rep på pause... jeg har ingen skærm med de rette specs til at teste på, og vil ikke lige prøve med en skærm fra en af mine maskiner :)

Den jeg har er en 20" fra et prosonic tv med spec

VL: 29.96 mH VR:12.5 ohm
HL:2.08 mH HR: 2.5 ohm

Det spiller vist ikke helt sammen, så hvis nogen har en 25"-29" skærm liggende i Nordjylland de vil af med for en kasse øl så sig til :)

Det skal være med tube A59 eller A66 tube / en der har siddet et Hantarex Polo chassis på før
Mvh
Per Olsen
Se mit game room OPDATERET SEPTEMBER 2023!
https://www.youtube.com/watch?v=mPhUhzPt9w4

perolsen

  • Indlæg: 377
  • Tilmeldt: tirs 19. dec 2006 21:16
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Rep af Kina chassis

Indlægfre 4. okt 2019 13:58

Hejsa

Vil lige puste lid liv i denne her tråd igen :)
Har gået og ledt efter en TV tube model A59 eller A66

Og i dag da jeg var på genbrugspladsen lå der sørme lang om længe et Panasonic 25" tv som jeg fik lov til at tage med hjem
Fik rykket bagbeklædningen af og afladt skidtet, og der var sørme en A59 tube i.
Panasonic a59ECF50X05.jpg


Antal pins passer også:
Panasonic a59 neck pins.jpg


Fik lavet lidt målinger på tuben og den er næsten inden for spec
VR: Blue - brown: 5.5 ohms
Panasonic a59 VR Blue - brown 5.5 ohms.jpg


HR: Red - White: 1.7 ohms
Panasonic a59 HR Red - White 1.7 ohms.jpg


Chassiet som jeg prøver at få liv i har følgende spec:
VR: 9.6 ohm
HR: 1.3 ohm
Chassis model sticker.jpg


Så det stemmer ikke helt men det er en A59 tube, så spørgsmålet er nu om jeg skal prøve at sætte det på og se hvad der sker - det kunne jo være sjovt at finde fejlen på det her kina chassis, også at have en spare 25" arkade monitor - selvom det nu gerne måtte ha været 28" da de fleste af mine maskiner bruger 28" men lad os nu starte et sted
Mvh
Per Olsen
Se mit game room OPDATERET SEPTEMBER 2023!
https://www.youtube.com/watch?v=mPhUhzPt9w4
Brugeravatar

toonz

  • Indlæg: 231
  • Tilmeldt: ons 31. aug 2016 10:21
  • Geografisk sted: Copenhagen
  • Highscores: 8
    Arcade winning challenges: 0

Re: Rep af Kina chassis

Indlægfre 4. okt 2019 14:34

Tag det her med et gram salt. Men har læst på nogen forums at man kan sætte en modstand på for at få det inden for spec. Men det hjælper jo ikke på inductance så hvis det virker forstår jeg ærlig talt ikke hvorfor. Var bare en ting jeg selv har undret mig over hver gang jeg er faldet over det.
Love 90's Fighter Games. Always interested in Midway cabinets. Looking for Primal Rage, Killer Instinct I, Street Fighter II and Konami 4 Player.

perolsen

  • Indlæg: 377
  • Tilmeldt: tirs 19. dec 2006 21:16
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Rep af Kina chassis

Indlæglør 5. okt 2019 09:40

Hej

En opdatering...

Jeg har nu haft chassiet på den nye skærm og får vertical kollaps når jeg slutter strømmen til, så tænker at chassis og crt passer sammen.
Vertical collapse.jpg



Hvad mere underligt er at hvis jeg tilslutter spilprintet til indgangen på chassiet, og tæmder så ryger hpfi rælæet.
circut breaker cuts off when input is connected.PNG


Tænker at skifte D1138 (NPN Power amplifier Vertical deflection) også LA7840 (Vertical IC) forat se om det løser problemet, har nu aldrig oplevet at et chassis tager hpfi relæet når der er input fra et spil tilsluttet.... :shock:

Havde bestilt de D1138 tilbage i november sidste år, men vist aldrig modtaget dem, og havde glemt alt om forsendelsen så ny ordre lagt i kinabutikken.. det er vist også første gang jeg ik har fået stumperne der har været bestilt og glemt at få refund og bestille nyt :D
Mvh
Per Olsen
Se mit game room OPDATERET SEPTEMBER 2023!
https://www.youtube.com/watch?v=mPhUhzPt9w4

perolsen

  • Indlæg: 377
  • Tilmeldt: tirs 19. dec 2006 21:16
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Rep af Kina chassis

Indlægsøn 6. okt 2019 20:03

Hej

En opdatering...

Grunden til at hpfi røg en tur når jeg satte spilprintet på chassiet var at den omformer jeg brugte fra 220v ned til 110V ikke var en isolation transformer, når jeg sætter en isolation transformer foran, så virker det uden at hpfi ryger :D

Jagten på den vertikale kollaps...

Har testet D1138 i min kina tester den tester fin.
Har skiftet LA7840 men stadig vertikal kollaps :(
Testet at der var strøm til den vertikale ic på ben 6 og der var 32v og datasheet siger fra 16v til 33v så det er også fin.

Testet samtlige dele i 40X.. ingen fejl på nogle af delene

Så opdager jeg gu hjælpe mig at jeg har glemt at lodde en diode fast igen, tænker det nok er et halvt år siden jeg har haft den ene ende loddet ud for at teste dioder, så må jeg ha overset den da jeg havde loddet de andre i. :oops:
D401 not solder in.JPG

D401 not solder in back.JPG


Så i med dioden og teste, og nu er der sgu billede.
D401 fixed.JPG


MEN der er billede i ca 10-20 sek så bliver det meget udvasket, og så slukker jeg for strømmen, for tydeligvis er der noget galt.
whashed out image.jpg


Kan mærke at den store 25W 140 ohms modstand bliver MEGET varm, og når den er kold kan jeg få billede igen.
Så tænker at den opførsel skyldes at min yoke ikke helt passer.
HOT resistor.JPG


Så skal ha fundet ud af om jeg kan sætte en 4 ohms modstand mellem VR (brun og rød ledning) så min VR kommer op på 9.5 ohm

Skærm spec
VR: Blue - brown: 5.5 ohms
HR: Red - White: 1.7 ohms

Chassis spec
VR: 9.6 ohm
HR: 1.3 ohm
Senest rettet af perolsen man 7. okt 2019 09:00, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Per Olsen
Se mit game room OPDATERET SEPTEMBER 2023!
https://www.youtube.com/watch?v=mPhUhzPt9w4

perolsen

  • Indlæg: 377
  • Tilmeldt: tirs 19. dec 2006 21:16
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Rep af Kina chassis

Indlægsøn 6. okt 2019 20:13

toonz skrev:Tag det her med et gram salt. Men har læst på nogen forums at man kan sætte en modstand på for at få det inden for spec. Men det hjælper jo ikke på inductance så hvis det virker forstår jeg ærlig talt ikke hvorfor. Var bare en ting jeg selv har undret mig over hver gang jeg er faldet over det.


Hej

Ja det er heller ikke noget jeg lige har prøvet, men det lader til at jeg skal finde ud af hvordan det virker.. nu har jeg et chassis der "virker" men tror den fejl jeg ser nu måske skyldes at min VR modstand er for lille....
Mvh
Per Olsen
Se mit game room OPDATERET SEPTEMBER 2023!
https://www.youtube.com/watch?v=mPhUhzPt9w4
Brugeravatar

toonz

  • Indlæg: 231
  • Tilmeldt: ons 31. aug 2016 10:21
  • Geografisk sted: Copenhagen
  • Highscores: 8
    Arcade winning challenges: 0

Re: Rep af Kina chassis

Indlægman 7. okt 2019 12:20

Så fedt du får den her testet. Det er noget jeg har undret mig over noget tid. Så jeg er rigtig spændt på at se hvad du finder ud af. :)
Love 90's Fighter Games. Always interested in Midway cabinets. Looking for Primal Rage, Killer Instinct I, Street Fighter II and Konami 4 Player.
Brugeravatar

BarrySlisk

  • Indlæg: 449
  • Tilmeldt: søn 17. nov 2013 13:54
  • Geografisk sted: Roskilde
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Rep af Kina chassis

Indlægman 7. okt 2019 12:25

Meget spændende at følge med i.....
Enjoying something I want in my limited time on Earth is more important to me than trying to save a few hundred dollars and waiting over a decade. - koolmoecraig, KLOV member

perolsen

  • Indlæg: 377
  • Tilmeldt: tirs 19. dec 2006 21:16
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Rep af Kina chassis

Indlægman 7. okt 2019 19:48

Hejsa

En opdatering - jeg kan nu få billedet til at være som nedenunder.
Best picture with the tube.jpg


Det er med flyback screen volt skruet næsten helt ned, skruer jeg den mere op så bliver billedet mystisk og skærmen slukker :)

Såe det er nu nok min skærm yoke der ikke helt er kompatibel.
Men nu virker Kina chassis da igen :) det er da det vigtigste - så må jeg lige se om jeg kan finde en tv med en yoke der passer lidt bedre.

Jeg har også kontrolleret B+ den er sat til 110V sætter jeg den til 115 så kan jeg ikke rigtig styrer billedet.

Men den 140 ohms 25W modstand bliver MEGET varm, så varm at jeg ikke kan holde på den, og tænker at den sagten kan sætte ild til et eller andet.
Jeg har læst at det er et kendt problem på kina chassis - og løsningen er at opgradere den til en 150 ohm 100w og montere den på selve chassiet, så jeg har bestilt en håndfuld 150 ohms 100w i kina

150 ohm 100w resistor.JPG
150 ohm 100w resistor.JPG (15.92 KiB) Vist 7862 gange


Så jeg vil lave det fix inden/hvis chassiet engang skal bruges, nu virker det da igen :) så fik skovlen under Kina 8)
Mvh
Per Olsen
Se mit game room OPDATERET SEPTEMBER 2023!
https://www.youtube.com/watch?v=mPhUhzPt9w4

Tilbage til Arcade

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster