- Indlæg: 4
- Tilmeldt: søn 3. okt 2010 21:48
- Highscores: 0
- Arcade winning challenges: 0
Hej
Jeg fik lyst til at dele lidt af mit Mame projekt med andre.
Det er et projekt helt fra bunden af dvs. jeg selv laver alt hardware der skal bruges til at styre joystick/knap-håndtering.
Ind til videre har jeg lavet følgende...
1. "Rå" joystick+knapper-kasse for at kunne teste det jeg laver.
2. Kode til en AtMega cpu som lige nu kun bruges til aflæsning af keypad matrix. Jeg har adskillige gode idé'er til andre "fysiske effekter" som den ligeledes skal håndtere (lys osv.). Den ender nok med at emulere et keyboard så jeg slipper for alt for meget software.
3. Keypad matrix til at aflæse knapper/joystick. Modsat andre kommercielle løsningers holdning til en matrix så har jeg ingen problemer med at lave en matrix uden ghosting og ingen delay mellem samtidig trykkede knapper. Samlet aflæsningstid for 64 knapper er ca. 100 nanosekunder så det går lige På billedet kan ses et enkelt print med 16 inputs (1 players) som så kan kædes sammen med flere af samme slags print så man får flere inputs. I nuværende setup vil jeg kunne have op til 88 inputs men det får jeg nok ikke brug for da jeg kun vil have en "2 player"-maskine.
4. Software som aflæser input som senders fra AtMega cpu og derefter sender det over til Mame.
Det er sent så ikke mere fra mig i aften
Jeg fik lyst til at dele lidt af mit Mame projekt med andre.
Det er et projekt helt fra bunden af dvs. jeg selv laver alt hardware der skal bruges til at styre joystick/knap-håndtering.
Ind til videre har jeg lavet følgende...
1. "Rå" joystick+knapper-kasse for at kunne teste det jeg laver.
2. Kode til en AtMega cpu som lige nu kun bruges til aflæsning af keypad matrix. Jeg har adskillige gode idé'er til andre "fysiske effekter" som den ligeledes skal håndtere (lys osv.). Den ender nok med at emulere et keyboard så jeg slipper for alt for meget software.
3. Keypad matrix til at aflæse knapper/joystick. Modsat andre kommercielle løsningers holdning til en matrix så har jeg ingen problemer med at lave en matrix uden ghosting og ingen delay mellem samtidig trykkede knapper. Samlet aflæsningstid for 64 knapper er ca. 100 nanosekunder så det går lige På billedet kan ses et enkelt print med 16 inputs (1 players) som så kan kædes sammen med flere af samme slags print så man får flere inputs. I nuværende setup vil jeg kunne have op til 88 inputs men det får jeg nok ikke brug for da jeg kun vil have en "2 player"-maskine.
4. Software som aflæser input som senders fra AtMega cpu og derefter sender det over til Mame.
Det er sent så ikke mere fra mig i aften
- Vedhæftede filer
-
- Mame kørende som vindue med version 0.1 af et program som aflæser knapper/joystick fra ekstern hardware og sender det videre til Mame.
- mamerunning.jpg (14.4 KiB) Vist 4276 gange
-
- Et overbliksbillede over mit minimal setup med et joystick/knap-kasse udelukkende til test, en hjemmelavet keypad matrix og en AtMega til det beskidte arbejde :-)
- IMG_0178.JPG (32.4 KiB) Vist 4276 gange