SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 13:09

Kan 8200uF 50V benyttes i WPC lydkort?

Om flippere, reparation, vedligeholdelse osv.
  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

Michael_Randers

  • Indlæg: 460
  • Tilmeldt: søn 1. nov 2015 20:11
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Kan 8200uF 50V benyttes i WPC lydkort?

Indlægman 9. okt 2017 10:52

Hej

Jeg har et par maskiner (en ToM og en DM) der efter at have fået 400V (Det var ikke mig!!!) ud over at have sprunget sikringer og MOV i linjefilteret er begyndt at brumme ret højlydt i højtaleren i bunden af kabinettet.

Jeg er i den forbindelse blevet anbefalet at starte med at udskifte kondensatorerne i strømdelen på lydkortet. Jvf manualen benytter de alle sammen 10.000uF 35V kondensatorer. Dem har jeg dog ingen af, men en bekendt har anbefalet mig at bruge 8200uF 50V som jeg nemlig har adgang til.

Han plejer at have styr på elektronik mv, men ville gerne for en god ordens skyld have jeres vurdering. Skal jeg bestille de korrekte i tyskland, eller skal jeg bare bruge de 8200uF som jeg har adgang til? Vil det gøre noget mærkbar forskel?

Håber at få et par indspark fra de elektronik kyndige herinde :)
Mvh Michael Jensen

Billede

Giv et bib hvis vi skal sparke dæk sammen en dag :)
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Kan 8200uF 50V benyttes i WPC lydkort?

Indlægman 9. okt 2017 12:34

Av.

Det kan du godt, og der vil ikke være nogen forskel. Men - det er ikke (kun) der dit problem ligger.

En ødelagt strømforsyning på sound board vil kunne høres i alle højtalere. Og de caps har ikke haft overspænding i nævneværdig grad. Jeg formoder de har klaret mosten. Jeg er mere nervøs for de to spændingsregulator. Skift dem nu du er i gang.

Er du sikker på det er højtaleren i kabinettet der brummer? Prøv lige at undersøg om det ikke er transformatoren i stedet for.

Men det vigtigste spørgsmål at få afklaret - hvordan kan du dræbe, ikke bare en, men to flippere på den konto?
Brugeravatar

Michael_Randers

  • Indlæg: 460
  • Tilmeldt: søn 1. nov 2015 20:11
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Kan 8200uF 50V benyttes i WPC lydkort?

Indlægman 9. okt 2017 12:58

Transformeren brummer lidt på min ToM, men ikke så meget. På Demolition Man er transformer brummen ikke et issue.

Jeg er sikker på at det er højtaleren i bunden for hvis jeg piller stikket af til den oppe på lydkortet så stopper det. Endvidere kan jeg meget tydeligt høre det når jeg ligger øret til højtaleren nedefra. Og bagboks højtalerne spiller fint nok på begge maskiner, så lydkortet kører altså som sådan.

Det skal siges at der ikke er anden lyd i højtalen. Kun en konstant brummen (og på ToM en smule skraslen). Så måske du har ret? Men tænker at det under alle omstændigheder ikke vil være en dårlig ide at skifte kondensatorerne hvis de aldrig har været skiftet.

De 2 spændingsregulatorer du nævner er det 78L05 (+5V) og 79L05 (-5V) du mener her?

Og for at svare dit spørgsmål var det såmænd ikke bare én, ikke engang to, men hele TRE flippere der døde på den konto. De var lånt ud til et større event i et firma. Firmaet skulle afholde eventet i et stort telt, og havde i den forbindelse fået en strømtavle sat op. Og så havde de som jeg forstår det fået lavet et omformerkabel så de kunne hive 230V ud tavlens kraft stik. Problemet var bare lige at elektrikeren der havde lavet kablet havde dummet sig da han lavede det. Og vupti: 400 Volt på maskinerne! Så jeg var ikke en happy camper... :x :cry:
Mvh Michael Jensen

Billede

Giv et bib hvis vi skal sparke dæk sammen en dag :)
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Kan 8200uF 50V benyttes i WPC lydkort?

Indlægman 9. okt 2017 20:12

Michael_Randers skrev:De 2 spændingsregulatorer du nævner er det 78L05 (+5V) og 79L05 (-5V) du mener her?


Yes. Tag dem og de caps omkring dem og se hvor langt det når.

Yakes for en omgang.
Brugeravatar

Michael_Randers

  • Indlæg: 460
  • Tilmeldt: søn 1. nov 2015 20:11
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Kan 8200uF 50V benyttes i WPC lydkort?

Indlægtirs 10. okt 2017 10:15

Hmm, efter lidt nærmere fejlsøgning ser det faktisk ud til at det er selve forstærker kredsen der er gået på begge maskiner. Altså TDA2030AV. Så nu er der bestilt nye af dem, og så krydser jeg fingre...

Kom faktisk under min googlen rundt til at se et par steder hvor nogle anbefalede at man evt. kunne erstatte dem med LM1875 (LM1875T hvis det skal være den 5-benede variant?) i stedet. De skulle have en markant bedre lyd. Er der mon nogen der har prøvet det? Hvis det giver en hørbar forskel er det jo et ret billigt mod da en LM1875 koster 20-25 kroner så med lidt kølepasta er det under 50 kroner for både bagboks og kabinet. Men det kan selvfølgelig være det er spildt hvis man benytter stock højtalere i maskinen...

SKal siges jeg slet ikke har undersøgt det til bunds om pinout mv passer, og om flipperen leverer de korrekte spændinger. Syntes bare tanken var sjov hvis det var en nem måde at forbedre lyden.
Mvh Michael Jensen

Billede

Giv et bib hvis vi skal sparke dæk sammen en dag :)
Brugeravatar

dorkvonwaterfall

  • Indlæg: 861
  • Tilmeldt: tirs 26. jun 2007 22:56
  • Geografisk sted: midtgylland....nærmere betegnet Ikast
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Kan 8200uF 50V benyttes i WPC lydkort?

Indlægtirs 10. okt 2017 15:15

bedste lydforbedring er Pinsound og nye højtalere :D
Ex EFTLW,HS,SMB .... and now:
98

Tilbage til Flippermaskiner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster