SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tirs 19. mar 2024 10:51

Danmarksmesterskabet fremover, et muligt nyt format?

Alle spillemaskine relevante events annonceres her i denne kategori

Redaktør: TheRealEd

  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 774
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Danmarksmesterskabet fremover, et muligt nyt format?

Indlægfre 18. maj 2018 21:53

Hej alle,

Jeg har længe gået og tænkt over muligheden for at ændre måden hvorpå vi afholder Danmarksmesterskab, da jeg har følt at det at krone en spiller med titlen som landets bedste pinballspiller burde foretages på mere end blot resultatet af en enkelt turnering, og med IFPAs seneste udmelding om ændringer til både ECS finalen, IFPA point bonus på 25% til mesterskabsturneringen samt en direkte plads til ECS finalen, synes jeg det var tid til at prøve at ruske lidt op i traditionerne.

En af de store udfordringer vi har er at vi, på godt og ondt, ikke har et forbund eller andet “regerende organ” der kan træffe beslutninger om sådan en ændring, så det er en debat der skal afvikles i plenum, og så må vi stikke fingeren i jorden og føle os frem til om der er et overvældende flertal der bakker op om ideen, så vi kan sætte den i værk.

Mit forslag, meget kort summeret, er at vi ændrer Danmarksmesterskabet til at blive afgjort over en serie af turneringer (minimum 2), således vi kan gøre brug af de nye lækre tiltag der er blevet enighed om i IFPA regi.

Konkret foreslår jeg et format der er som følger, listet op på punktform uden at være alt for detaljeret, de kan udarbejdes hen af vejen hvis forslaget vinder indpas, ligesom format og regler også bør renskrives når og hvis der opnåes enighed.

  • Alle sanktionerede IFPA turneringer der afvikles i Danmark kan indmeldes som værende en del af Danmarkmesterskabsserien, alle deltagende danskere vil få tildelt et antal point efter placering, efter 100-95-92-90-89-88.. Princippet
  • Spillere der ikke deltager i en turnering, men deltager i DM serien vil få tildelt point som var de placeret en plads efter sidst placerede regulære spiller. (Dette er for at undgå man bliver voldsomt handicappet, skulle man være forhindret i at deltage i en turnering)
  • Der vil være en begrænsning på 1 turnering pr. maskinpark / pinballvenue
  • Turneringer skal være annonceret i fornuftig tid, jo før jo bedre, og der skal arbejdes på at sprede dem ud over året for så vidt muligt, så vi undgår en turneringshøjtid, og så 6 døde måneder efter. (Mest et arbejde for TDerne)
  • Finalen bør så vidt muligt afholdes i sammenhæng med den sidste turnering i serien, over en hel weekend (Sidste turnering lørdag, finale søndag), således alle har en mulighed for at spille sig ind, inden den endelige finale.
  • Vi kan overveje et “gebyr” på 5-10 kroner pr spiller pr turnering der vil gå ubeskåret til præmier / trofæer

Mht finalesystemet, så forestillede jeg mig noget ala følgende som belønner både at man har deltaget i turneringer, samt spillet godt, ved at give mere end blot et godt seed i finalerne, hvilket jeg altid har synes kunne føles lidt tamt ovenpå en god kval.

I finalen konverteres ens point til “energi” efter en formel hvor vi forsøger at beregne os frem til i hvert fald at få maksimal TGP (så vi får mest ud af den 25% bonus), og sørger for at turneringen kan nå at afvikles i løbet af en dag.

Herefter spilles der løs i 2 eller 4 mands grupper (hvad der giver mening mht tid og antal kampe osv, intet er endeligt endnu), og hver gang man taber en kamp, mister man et givent antal “energi” fra sin pulje.

Spillet fortsætter indtil der kun er én spiller der har point tilbage, og hun eller han er så årets Danmarksmester. (Eller, indtil der er 4 tilbage, og der spilles en mere traditionel finale slutteligt)

Husk, dette er blot mit ydmyge forslag, vi kan tweake, dreje, ændre, barbere, forme og tilpasse formatet i en dialog (eller, i en mindre styregruppe hvis folk tør den slags ;), indtil vi alle er glade, og måske står med et nyt og bedre DM format, eller, hvis man er tilfreds med hvordan tingene er i dag, blot forkaste det og argumentere for bibeholdelse af status quo.

Men, hvad siger alle i pinballers derude, er der interesse for at lave en ændring i måden vi afvikler DM på herhjemme?

Så giv lyd herunder :)
Billede
Brugeravatar

TheRealEd

  • Indlæg: 1153
  • Tilmeldt: ons 22. jun 2016 02:10
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Danmarksmesterskabet fremover, et muligt nyt format?

Indlæglør 19. maj 2018 01:59

Jeg er helt sikkert nede med, at et Danmarksmesterskab afholdes på sådan en måde, at det ikke blot føles som "endnu en turnering", som det lidt kan gøre nu...
(Bevares, jeg har kun været i gamet 2 år)

Men jeg synes virkelig at Danmark mangler et modspil til USA's Leagues og Circuits... Derfor er jeg også helt vild med det SMI har sat i gang på Bakken, som også har fællesnævnere med hvad du foreslår her...

Så kort sagt: STOR OPBAKNING til dit forslag herfra... :D
|×[ED ]×|
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Danmarksmesterskabet fremover, et muligt nyt format?

Indlæglør 19. maj 2018 08:36

Fly, jeg synes det er overfedt du rejser fanen omkring mere demokratisering, formalisering og seriøsitet angående et DM.

Jeg synes bare et eller andet sted, at hvis der skal afholdes en finale, som afslutning på en serie, så er vi ligevidt. Der vil stadig være et element af, hvem der har mulighed for at stille op den dag. Og hvem der rammer dagen. Og hvis oplægget er en turnering afviklet over to dage, synes jeg man skal kikke på, hvilket positive ting det vil tilføre, at afholde DM over to dage. Som enkeltstående turnering.

Jeg ser gerne en større kvalifikation, hvor der er to (samt et) overspring i finalesystemet at spille for. Kvallede selv som nr. to sidste år, og fik nul og en skid ud af det. Ud over kvalifikationen, forståes.

De nye tiltag og de 25% bonus er aldeles irrelevant i mine øjne. I det hele taget. Den stræben efter at TGP optimere sine turneringer som et mål i sig selv, endsige at bøje reglerne, er dybt god nat. Hvad er forskellen reelt set på 80 til 100. Eller 100 til 125. Endsige for andre end de højeste 2-3-4 placerede. Zilch.

Jeg ser hellere, at man på nationalt plan skaber et mesterskab der passer spillerne og arrangørerne. Om det giver WPPR og hvor meget, tager man som det kommer.

Der er også et andet dilemma ved at lave en serie. Bør et DM ikke være en konkurrence danskere imellem? Vil det føles som et DM som du stiller det op i punkt 1.

Ved rent danske deltagere, kan de enkelte turneringer godt ende med at være ret tyndt besat. Og måske med ringe interesse for at arrangere. Men hvis de vilkår kan accepteres og der er opbakningen til det fra de enkelte pinball spots (personligt, ja), så har jeg et ydmygt forslag...

Turneringsserie. Det koster et fast beløb at deltage. Uanset hvor mange turneringer man deltager i. Og det er kun ens to bedste resultater der tæller med på ranglisten. Ingen finale.

Lad os sige, der skal stables seks arrangementer på benene. Mange vil være i spil til titlen til det sidste. Og den (de) sidste turnering(er) i serien vil være så tilspidsede, at de reelt vil være en finale der spilles.

PS. Den med direkte kval til ECS for mesteren, kræver IFPA at det nationale mesterskab så skal afvikles efter deres facon? Har der overhovedet været dansk deltagelse i en ECS finale?

Rasmus72

  • Indlæg: 50
  • Tilmeldt: ons 16. dec 2015 14:26
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Danmarksmesterskabet fremover, et muligt nyt format?

Indlæglør 19. maj 2018 11:59

FLY - det er altid skønt med nye initiativer. Fedt at udvikle formatet. Jeg er på, dog vil jeg sige, at de seneste tre DM afviklinger har været afholdt på en måde, så der altid har været noget ekstraordinært over arrangementet, så set fra mine staldvinduer, skal vi ikke være bange for DM bliver som alle andre turneringer.

Personligt var jeg specielt vild med formatet i retroarkaden i 2016 med gruppe kval og loosers bracket.
Brugeravatar

junkwavepete

  • Indlæg: 1130
  • Tilmeldt: søn 22. sep 2013 21:26
  • Geografisk sted: 1956 - Frederiksberg C
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: Danmarksmesterskabet fremover, et muligt nyt format?

Indlæglør 19. maj 2018 19:13

Stærkt initiativ FLY!

Jeg syntes også at DM "bare" kan føles som en hver anden turnering, bevares der bliver gjort meget ud af det, og stor ros til dem som har arrangeret DM de forgangne år, det har været fedt!
Men vedkommende der til sidst står som vinder, kunne lige så godt have vundet en stor turnering i Ramløse, Mr. Muscle eller en anden stor omgang pinball... Er det sådan den rigtige DM champ findes? (er jeg lidt bitter over ikke at have vundet endnu? selvfølgelig :P hehe)

Hvis ikke folk syntes om flere turneringer, er jeg klar fortaler for samme format som ved IFPA VM og Pinburgh (replayFX)
man spiller sindsygt meget pinball over 2-3 dage, og det er god chance for at dem der går videre, og i sidste ende vinder, virkelig har fortjent det, og spillet godt i de første mange spillepas :) https://www.ifpapinball.com/ifpa15/rules/

God ide med et lille indskud til en præmie, kan være lidt tamt at bliver danmarksmester og "kun" få et trofæ og lidt slik. No offence :)
Pins: Godzilla LE 540-Jackbot-Jurassic Park Pro-Creature-Theatre Of Magic-Frontier-Avengers IQ Pro-Turtles Pro-Led Zeppelin Pro
Sold: Super Mario Bros-AC/DC Pro-The Walking Dead LE 240-The Simpsons Pinball Party-X-Men Pro-X-Men Pro-Demolition Man-Star Trek LE 790-The Addams Family-Guardians PRO-Iron Maiden Pro-Batman: The Dark Knight-RollerCoaster Tycoon-Iron Man-Fish Tales-Terminator 3-Star Wars PRO-Corvette-No Fear

IFPA# 21932

SMI3

  • Indlæg: 804
  • Tilmeldt: fre 16. aug 2013 18:15
  • Geografisk sted: Klampenborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Danmarksmesterskabet fremover, et muligt nyt format?

Indlægsøn 20. maj 2018 05:55

Bare der er mere Pinball, så er jeg med.

Mvh
Mr Muscle
Flippere :Jurassic park LE,Iron Maiden LE, AC/DC Luci, Batman66 LE, Addams Family, Metallica premium, Starwars Data east.
Arcade : Terminator 100", 4 styk twin sega Daytona, Rambo deluxe med Pioneer 60", 4 styk superbikes 2, The walking dead deluxe, Big Buck hunter deluxe 72”, Time Crisis 5 Deluxe.

På vej:
XXX
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 774
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Danmarksmesterskabet fremover, et muligt nyt format?

Indlægman 21. maj 2018 12:57

Jeg samler lige til bunke, og husk, det er kun udtryk for mine, personlige, holdninger, jeg har ikke nogen beføjelser til at beslutte hverken det ene eller andet :)

soren skrev:Jeg synes bare et eller andet sted, at hvis der skal afholdes en finale, som afslutning på en serie, så er vi ligevidt. Der vil stadig være et element af, hvem der har mulighed for at stille op den dag.


Det er jo en praktisk umulighed at undgå sådan et scenarie, men hvis man allerede nu her henover sommeren kunne lægge et DM turneringsskema, ville man kraftigt minimere sandsynligheden for at spillere ikke kan deltage.

soren skrev:Og hvem der rammer dagen. Og hvis oplægget er en turnering afviklet over to dage


Mit formatoplæg gør det muligt, omend svært, for alle at vinde på finaledagen. Man kunne forestille sig et scenarie hvor spille A skal slå spiller B 8 gange i træk for at overleve, muligt, ja, sandsynlig, nej.

Og tanken var ikke en finale over to dage, men, den sidste turnering i DM serien om lørdagen, og så finale på basis af ranglisten søndag, på de samme maskiner, så lørdag også kunne betragtes som en form for opvarmning / lær maskinerne at kende oplevelse.

soren skrev:De nye tiltag og de 25% bonus er aldeles irrelevant i mine øjne. I det hele taget. Den stræben efter at TGP optimere sine turneringer som et mål i sig selv, endsige at bøje reglerne, er dybt god nat. Hvad er forskellen reelt set på 80 til 100. Eller 100 til 125. Endsige for andre end de højeste 2-3-4 placerede. Zilch.


Det respekterer jeg absolut, og er måske endda ret enig, men fakta er at størstedelen af de aktive spillere i landet tager point og verdensranglisten ganske alvorligt, hvilket gør at jeg synes vi ikke rigtigt kan tillade os at negligere dem. (Men heller ikke at der skal bøjes regler og gøres ved for at få dem)

soren skrev:Ved rent danske deltagere, kan de enkelte turneringer godt ende med at være ret tyndt besat. Og måske med ringe interesse for at arrangere.


Tanken var ikke at lave rent danske turneringer, men at turneringer der var en del af DM serien giver point i DM serien til danske spillere.

Turneringen skulle afvikles helt som den plejer, med mulighed for internationale spillere og formater som arrangører synes, slutteligt ville der udover IFPA point også tildeles point i DM serien, til de deltagende danske spillere.

soren skrev:Turneringsserie. Det koster et fast beløb at deltage. Uanset hvor mange turneringer man deltager i. Og det er kun ens to bedste resultater der tæller med på ranglisten. Ingen finale.


Heller ikke et skidt format, min umiddelbare anke er at man kan tillade sig at blive væk fra en turnering i f.eks. Jylland (skulle vi være så heldige at det skere :) uden de helt store omkostninger i turneringen, og det synes jeg er ærgeligt.

soren skrev:PS. Den med direkte kval til ECS for mesteren, kræver IFPA at det nationale mesterskab så skal afvikles efter deres facon? Har der overhovedet været dansk deltagelse i en ECS finale?


Jeg har ikke kunnet finde nogle IFPA krav til turneringsformat, eneste krav jeg kender til lige nu er at DM skal afvikles som en serie af turneringer, hvilket jeg antager er mindst 2, men jeg er ved at finde ud af om der er flere krav til det.

Og jeg er ikke bekendt med om der har været dansk deltagelse til en ECS finale nogensinde, jeg er ret sikker på M P havde nok point for et par år siden til at deltage, om han gjorde det er jeg ikke bekendt med (jeg mener IFPA rækker ud til den enkelte spiller direkte), og pt. ligger P A nummer 5 på rang-listen, så hvis han tager ud og spiller skulle der også være god mulighed for at have i hvert fald en dansker med i 2019.

junkwavepete skrev:God ide med et lille indskud til en præmie, kan være lidt tamt at bliver danmarksmester og "kun" få et trofæ og lidt slik.


Jeg forestillede mig nu stadig "bare" et trofæ (som så kunne blive lidt mere eksklusivt end Dekis udvalg ;), der er nogle skatteregler og halløj man skal være påpasselig med når det kommer til "rigtige" præmier. (Men det kan man jo vælge at se stort på, og sandsynligheden for en hændelse er nok meget meget lille ;)


Dejligt at se der er nogle der synes det kunne være spændende med en lidt mere engageret DM turnering, det føles som et par skridt i den gode retning.
Billede
Brugeravatar

TheRealEd

  • Indlæg: 1153
  • Tilmeldt: ons 22. jun 2016 02:10
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Danmarksmesterskabet fremover, et muligt nyt format?

Indlægman 21. maj 2018 13:11

Gode pointer og overvejelser FLY... :)
|×[ED ]×|
Brugeravatar

KimG

  • Indlæg: 629
  • Tilmeldt: tors 18. jul 2013 23:32
  • Geografisk sted: Kbh V
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Danmarksmesterskabet fremover, et muligt nyt format?

Indlægman 21. maj 2018 14:19

Det er altsammen meget indviklet og besværligt.
Skal vi ikke bare hellere sige at den dansker der placerer højest til
europamesterskabsturneringen automatisk har vundet næste DM ?
:wink:
KIM

hskov

  • Indlæg: 534
  • Tilmeldt: man 25. aug 2008 18:22
  • Geografisk sted: Horsens
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Danmarksmesterskabet fremover, et muligt nyt format?

Indlægtirs 22. maj 2018 07:38

Spændende diskussion og gode indspark.

Ville det ikke være relevant at finde ud af hvad det primære formål med ændringen er, det er formentlig ikke de samme ændringer der er vigtigst afhængig af formål.

Er det for at sikre en plads til ECS finalen? er det for at sikre en mere "rigtig" DM vinder istedet for "den bedste på dagen"? Er det for at booste interessen for en DM event serie? Er det for at gøre DM mindre "tamt" som PA skrev?
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 774
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Danmarksmesterskabet fremover, et muligt nyt format?

Indlægtirs 22. maj 2018 07:43

hskov skrev:Ville det ikke være relevant at finde ud af hvad det primære formål med ændringen er, det er formentlig ikke de samme ændringer der er vigtigst afhængig af formål.

Er det for at sikre en plads til ECS finalen? er det for at sikre en mere "rigtig" DM vinder istedet for "den bedste på dagen"? Er det for at booste interessen for en DM event serie? Er det for at gøre DM mindre "tamt" som PA skrev?


Min motivation er absolut er det for at sikre en mere "rigtig" DM vinder istedet for "den bedste på dagen"

ECS finale plads og 25% bonus er krymmel på toppen af isen, og det sidste spark i måsen der fik mig til at tage de spæde skridt, men grundlæggende ligger min interesse i at finde en mere "rigtig" danmarksmester ved at forsøge at sikre at der spilles på så bredt et udvalg af maskiner som muligt, samt at resultater er baseret på flere turneringer og ikke kun en enkelt.
Billede

hskov

  • Indlæg: 534
  • Tilmeldt: man 25. aug 2008 18:22
  • Geografisk sted: Horsens
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Danmarksmesterskabet fremover, et muligt nyt format?

Indlægtirs 22. maj 2018 08:15

FlyveHest skrev:Min motivation er absolut er det for at sikre en mere "rigtig" DM vinder istedet for "den bedste på dagen"


Så med udgangspunkt i det (andre er selvfølgelig velkomne til at have en anden mening om det primære DM formål)

FlyveHest skrev:
    Alle sanktionerede IFPA turneringer der afvikles i Danmark kan indmeldes som værende en del af Danmarkmesterskabsserien, alle deltagende danskere vil få tildelt et antal point efter placering, efter 100-95-92-90-89-88.. Princippet
    Spillere der ikke deltager i en turnering, men deltager i DM serien vil få tildelt point som var de placeret en plads efter sidst placerede regulære spiller. (Dette er for at undgå man bliver voldsomt handicappet, skulle man være forhindret i at deltage i en turnering)

Hvorfor ikke bare benytte IFPA-point til beregningen, så er det ikke nødvendigt at kompencere for "ikke deltagelse" og man er fri for en liste over "DM kval. tilmeldte". IFPA-point har også den fordel at de skalerer med størrelsen af turneringen helt automatisk. Så man få ikke 100 point på kontoen for at tage til jylland og vinde en lille hygge kom-sammen med 4 gutter i garagen.

Mads fik lavet en liste for nogle år tilbage som følger det format: https://www.ifpapinball.com/rankings/cu ... php?id=120
FlyveHest skrev:Der vil være en begrænsning på 1 turnering pr. maskinpark / pinballvenue

Jeg har svært ved at se formålet med den begrænsning, hvorfor ikke bare sige alle events afholdt på dansk grund tæller med?
FlyveHest skrev:Finalen bør så vidt muligt afholdes i sammenhæng med den sidste turnering i serien, over en hel weekend (Sidste turnering lørdag, finale søndag), således alle har en mulighed for at spille sig ind, inden den endelige finale.

Gør dette nogen forskel for dem som bor tæt på? Face it, dansk turnerings pinball === København og omegn. Som en af de få der tager turen fra jylland/fyn til nogle events vil det ingen forskel gøre (tvertimod) om DM finalen er klistret op af en anden event. Personligt vil det altid være sværere for mig at planlægge en flere-dags event med familien en en der er afviklet på en dag (ikke at noget skal besluttes ud fra det)
FlyveHest skrev:I finalen konverteres ens point til “energi” efter en formel hvor vi forsøger at beregne os frem til i hvert fald at få maksimal TGP (så vi får mest ud af den 25% bonus), og sørger for at turneringen kan nå at afvikles i løbet af en dag.

Herefter spilles der løs i 2 eller 4 mands grupper (hvad der giver mening mht tid og antal kampe osv, intet er endeligt endnu), og hver gang man taber en kamp, mister man et givent antal “energi” fra sin pulje.

Spillet fortsætter indtil der kun er én spiller der har point tilbage, og hun eller han er så årets Danmarksmester. (Eller, indtil der er 4 tilbage, og der spilles en mere traditionel finale slutteligt)

Det lyder rimelig kompliceret at forstå, jeg ville nok være mere tilhænger af at tildele byes alt efter placering i kval. events - eks 32 deltagere i en DM finale, top 8 har 2 byes, top 9-16 har 1 bye eller lignende.

Tilbage til Events

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster