SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 11:48

Tilbud om afholdelse af DM 2019

Alle spillemaskine relevante events annonceres her i denne kategori

Redaktør: TheRealEd

  • Forfatter
  • besked
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 774
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Tilbud om afholdelse af DM 2019

Indlægtors 2. aug 2018 10:17

Kære danske pinballere,

Tidligere på året prøvede jeg at starte en debat om en ny måde at afholde DM på i 2019, som fik en smule opmærksomhed hvorefter interessen fladede ud.

Derfor har RIL og jeg valgt at tage tyren ved hornene og vil derfor gerne tilbyde at arrangere, samt være værter for, DM i pinball 2019.

Og ja, vi er tidligt ude, dette skyldes at vi gerne vil prøve at ruske op i gammelkendte og etablerede vaner, og for første gang (såvidt vides) forsøge at afholde DM som en serie af turneringer med start allerede i september, og kulminerende i et gigantisk klimaks af en grand final i Retroarkaden i den vanlige DM weekend i maj 2019.

Udover at danmarksmesteren besluttes på et lidt mere funderet grundlag, giver dette også mulighed for en finale med en pointbonus, samt en garanteret plads til vinderen til årets ECS finaler.

En serie af turneringer er selvfølgeligt en stor mundfuld at håndtere kun to mand, hvilket er hvorfor vi, skulle der opnås enighed om vores forslag er måden DM skal afholdes på, invitere alle jer med en maskinpark og lyst til at afholde en turnering, til at blive en del af DM serien 2019.

Stort set eneste praktiske krav til en turnering er at den skal være IFPA sanktioneret. Skulle der være ikke-danske spillere med skaber vi en dansker-only “skygge” resultatliste til brug for pointgivning i DM serien. (En mere detaljeret beskrivelse af kriterierne for en turnering deltagelse i DM serien vil blive offentliggjort senere)

Vi har selvfølgeligt allerede lavet lidt lobbyarbejde på forhånd, og har allerede aftaler med flere arrangører om deres turneringer kan blive en del af serien, der er dog stadig masser af ledige pladser i turneringskalenderen.

For at undgå en masse debateren, frem og tilbage, vil vi ikke fremlægge et konkret format nu, hverken for serien eller finalen, men blot nævne at vi har haft gang i regneark og brainstorming for at kunne skabe en ny, spændende, udfordrende og ikke mindst retfærdig DM serie for 2019.

Format, regler og deslige vil selvfølgeligt blive gjort offentligt efterhånden som det bliver relevant.

Hvordan beslutter vi så om dette er vejen frem?

I den henseende mangler vi jo i den grad et forbund til at kunne træffe den slags tunge beslutninger, men, jeg foreslår at hvis der ikke er nogen der opponerer imod ovenstående forslag eller beslutningsmetode inden kl. 18 tirsdag d. 14 august, så vælger RIL og jeg at tage det som at, det danske pinball community accepterer vores tilbud om at afholde DM 2019, og vi går videre med planerne.

En opponering behøver ikke være et mod-tilbud om at arrangere (selvom det selvfølgeligt også er helt acceptabelt). Hvis man ikke bryder sig om den overordnede tanke om formatet, skal man bare melde det ud, og så trækker vi os fra arrangør gerningen, ingen sure miner eller skulen næste gang vi ses :)

Synes man ideen er helt ok, er man selvfølgeligt også meget velkommen til at give lyd herunder.


Med flipperlig hilsen,

RIL og FLY
Brugeravatar

junkwavepete

  • Indlæg: 1130
  • Tilmeldt: søn 22. sep 2013 21:26
  • Geografisk sted: 1956 - Frederiksberg C
  • Highscores: 1
    Arcade winning challenges: 0

Re: Tilbud om afholdelse af DM 2019

Indlægtors 2. aug 2018 11:23

Det fedt, godt at se nogen vil os alle et stærkt DM!
Pins: Godzilla LE 540-Jackbot-Jurassic Park Pro-Creature-Theatre Of Magic-Frontier-Avengers IQ Pro-Turtles Pro-Led Zeppelin Pro
Sold: Super Mario Bros-AC/DC Pro-The Walking Dead LE 240-The Simpsons Pinball Party-X-Men Pro-X-Men Pro-Demolition Man-Star Trek LE 790-The Addams Family-Guardians PRO-Iron Maiden Pro-Batman: The Dark Knight-RollerCoaster Tycoon-Iron Man-Fish Tales-Terminator 3-Star Wars PRO-Corvette-No Fear

IFPA# 21932
Brugeravatar

LAU

  • Indlæg: 297
  • Tilmeldt: tors 3. jan 2013 08:47
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Tilbud om afholdelse af DM 2019

Indlægtors 2. aug 2018 12:02

Kære FLY, kære RIL,

Jeg synes det er et stærkt initiativ .. og jeg er sikker på at når RIL er med, at I så finder et - eller flere - vildt interessante formater :P
Nå, spøg til side ...

det er forfriskende med en serie ... og med et vildt gæt vil det grangiveligt resultere i, at den mest stabile pinball´er kåres som DM ... altså at ranglistens placeringer nogenlunde sker fyldest - og sådan skal det være (og har vel stort set altid været ?) ... der er ikke mange bjergetaper hvor "snigere" kan "sætte feltet" .. men der skulle nok blive en etape-sejr til andre her og der end den endelige mester, hvilket i sig selv kan skabe spænding i toppen af feltet.
Der er naturligvis også et moment af ”hjemmebane” alt efter hvor et afsnit af en serie afholdes – deraf kan en god spredning af steder sikkert være gavnligt – der er vel i alt 4-7 steder i DK (?) …måske endda kan medtages en udflugt til Skåne for et enkelt afsnits vedkommende (Malmø fx)

et aber dabei ved en serie, tænker jeg, er naturligvis "alle de andre" turneringer samt jo det faktum, at man ikke nødvendigvis får mulighed for at deltage i samtlige seriens clashes ... dette sagt uden kendskab til hvor mange serien kommer til at indeholde ..
Jeg forestiller mig, sikkert fejlagtigt, at seriens afholdelse vil være weekender - lørdage fx - hvilket kan være en udfordring for nogle qua familie mv... eller afholdelse på udvalgte ugedage .. hvilket kan være en udfordring for andre qua arbejdsdag efterfølgende dag etc ...
Men igen - det kan være - kan være - med til at skabe en vis spænding om resultatet ... Mon ?

Slutteligt naturligvis den latente fare for at der bliver tale om en "Københavner-serie" ... hvordan undgås dette ?

Måske der kan indtænkes en slags "hverve-strategi" der kan være med til at øge den samlede pinball´er-kages størrelse, som jo pt evt er lige klein nok – der mangler vel noget kritisk masse trods alt ?

Jo - et forbund (i mangel af bedre udtryk) - ville klart være at foretrække af flere årsager ... og den lader vi så hænge lidt i luften....

det er sikkert altsammen noget I allerede har overvejet, og ikke noget jeg nævner for at skyde en meget interessant ballon ned - tværtimod, synes jeg som nævnt indledningsvist - at det er et fantastisk godt initiativ ... bravo.

LAU

SMI3

  • Indlæg: 804
  • Tilmeldt: fre 16. aug 2013 18:15
  • Geografisk sted: Klampenborg
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Tilbud om afholdelse af DM 2019

Indlægtors 2. aug 2018 12:36

Altid spændende med nye initiativer.
Syntes dog DM er en endags oplevelse, ikke en PA er samlet bedst over en sæson for det ved vi jo godt.
KIM G vandt på Bakken.
Fly vandt i Kolding.
Har hørt en lille Lars vandt en gang.
Det ville være ærgerligt at fjerne dette overraskelses moment.

PS. Jeg følger fuldt op på jeres ide hvis det er vejen frem, i kan tilmed låne min spillehal kvit og frit any day.

Mvh
Michael
Flippere :Jurassic park LE,Iron Maiden LE, AC/DC Luci, Batman66 LE, Addams Family, Metallica premium, Starwars Data east.
Arcade : Terminator 100", 4 styk twin sega Daytona, Rambo deluxe med Pioneer 60", 4 styk superbikes 2, The walking dead deluxe, Big Buck hunter deluxe 72”, Time Crisis 5 Deluxe.

På vej:
XXX
Brugeravatar

soren

  • Indlæg: 1397
  • Tilmeldt: tirs 11. nov 2008 19:56
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Tilbud om afholdelse af DM 2019

Indlægtors 2. aug 2018 16:13

Synes det er stærkt I tager initiativet op på nuværende tidspunkt og tilbyder værtsskab. Et par ting.

Jeg synes jeg læser, at hvis det kan blive præcis denne model, så ønsker I slet ikke at stå for DM. Er det virkelig korrekt?

Hvis nu der bliver konsensus om, lad os sige, et brag af en lørdag/søndag turnering i Retro til maj. Men ikke en serie. Det er vel trods alt et mere overkommeligt projekt. Og vil være et DM som en større turnering en tidligere set.

Dernæst savner jeg lidt at det med småt. Vilkår for IFPA turneringer i 2019. Er det korrekt, at der er gebyr på vej? Og vil de penge gå tilbage til en country series finale i præmier? Hvis så, vil der ligge administrativt arbejde i dette. Og kan den finale være begrænset til deltagelse af danskere.

mope

  • Indlæg: 108
  • Tilmeldt: tors 12. maj 2011 22:04
  • Geografisk sted: kbh
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Tilbud om afholdelse af DM 2019

Indlægtors 2. aug 2018 16:39

Jeg kommer hvis det bliver 1 weekend, ellers bliver det for meget for mig.
M P
Brugeravatar

TheRealEd

  • Indlæg: 1154
  • Tilmeldt: ons 22. jun 2016 02:10
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Tilbud om afholdelse af DM 2019

Indlægtors 2. aug 2018 18:00

Jeg er 100% med på jeres idé..!
Go for it... Det kan jo ikke skade at prøve af...
Måske der stadig er mulighed for spænding og overraskelser i finalen...
|×[ED ]×|
Brugeravatar

TheRealEd

  • Indlæg: 1154
  • Tilmeldt: ons 22. jun 2016 02:10
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Tilbud om afholdelse af DM 2019

Indlægtors 2. aug 2018 18:02

soren skrev:Er det korrekt, at der er gebyr på vej? Og vil de penge gå tilbage til en country series finale i præmier? Hvis så, vil der ligge administrativt arbejde i dette. Og kan den finale være begrænset til deltagelse af danskere.


Gebyret er pt. indført her i USA, syntes ikke at have hørt/læst om planer om at udvide det til resten af verden endnu...
|×[ED ]×|
Brugeravatar

LAU

  • Indlæg: 297
  • Tilmeldt: tors 3. jan 2013 08:47
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Tilbud om afholdelse af DM 2019

Indlægtors 2. aug 2018 18:33

jeg tror at både SMI og Søren giver udtryk for det samme jeg egentlig skriver mine bekymringer om og som også så småt begynde at være noget af responsen ... og ved eftertanke er jeg enig i både SMI og Søren ... dels - som jeg nævner - ender en serie nok med at ranglisten sker fyldest.... det gør det nok også ved et weekend-brag (selvom der har været enkelte få overraskelser - no offense) så måske ikke så meget vundet der .... weekend-brag er ganske rigtigt også noget mere overskueligt .. planlægningsmæssigt + deltagelsesmæssigt
En serie kunne nok nærmere være mere a la SMI´s hjemmebrændte ... med den fest det giver .. kun en skam det ligger på så løjerlige tidspunkter ... hvilket måske igen er med til at understrege den helt store udfordring - nemlig konsekvent fremmøde til alle / hovedparten af afdelingerne i serien ... og kan man ikke / er der ikke det, ja så er der jo lidt en skævvridning i resultatet .. jo opbakning kræver alt jo .. også pinball..

Men derfor kunne man jo godt lave en såkaldt Kjøvenhauner-serie ... :)

Mr. Multiball

  • Indlæg: 831
  • Tilmeldt: søn 13. maj 2012 14:47
  • Geografisk sted: Hele Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Tilbud om afholdelse af DM 2019

Indlægfre 3. aug 2018 06:04

Hey Fly og Ril

Jeg deltager i det omfang det er mig muligt at kunne deltage i uanset format.

Pøj pøj og tak fordi i gider.

Glenn
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 774
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Tilbud om afholdelse af DM 2019

Indlægfre 3. aug 2018 10:12

Bare lige inden det tager overhånd med format, gebyrer, rangliste = placering, københavner serie mv.

Vi forsøger at lave et format, hvor man ikke kan vinde udelukkende ved at have spillet godt i alle turneringer i serien, men samtidig får en fordel af at have klaret sig godt i serien. Hvis nogen husker det sidste DM i retroarkaden, hvor MP vandt, så var maskinernes tiltlod stillet meget stramt, i et forsøg på at gøre maskinerne så svære som muligt, dog ikke mere end den spiller der skubber mest til maskinerne kunne vinde - det er det samme vi forsøger at gøre her.

Vi har, forhåbentligt, tænkt over de fleste ting, så lad os lige uddybe lidt her:

Vil den mest stabile spiller i serien automatisk vinde? Vi forsøger at lave et format, hvor man kan dukke op den sidste dag, uden at have været med i andre turneringer i serien, og stadig vinde DM, men man vil have en fordel af at have deltaget i serien.

Vil serien blive ligegyldig, hvis man man kan dukke op den sidste dag og vinde, uden at have spillet i serien? Vi forsøger at lave et format hvor man får en fordel af at have spillet godt med i serien, men stadig gør det muligt at vinde, hvis man ikke har spillet med i serien.

Jeg kan kun deltage i weekenden/hverdage, får jeg ikke mulighed for at spille i serien? Planen er, at der vil være op til dem, der byder ind på at afholde turnerings serien, selv at bestemme hvilken dag det skal afholdes, så forhåbentligt vil der være en fin spredning der. I bund og grund vil det ikke være anderledes end den normale turneringsplan, og skulle man ikke kunne deltage i en enkelt eller to turneringer betyder det ikke man bliver helt agtersejlet i DM regi.

Vil det kun blive en københavner serie? Hvis der kun er københavnere der byder ind på at afholde serier, så ja, men forhåbentligt vil kommer vi både til Fredericia og Randers, hvis de kære Jyder (og Fynboer) byder ind - Fredericia er en del af FYN!!!! (Det sidste står helt for RILs regning ;))

Vil der være et obligatorisk gebyr, per spiller, for at afholde en turnering, som er er del af serien Nej. Men vi har talt om et frivilligt gebyr, f.eks.5-10 kr. per deltager, der går 100% ubeskåret til trofæer og præmier, men intet er bestemt, ud over der ikke kommer til at være et obligatorisk gebyr.

IFPA har indført nogle gebyrer som går til administration og præmier, men da EU jo har forskellige regler for pengepræmier i hvert land er det ikke indført herovre. (endnu)

Det med småt, hvor er detaljerne om format? Det vil vi gerne undgå at snakke om endnu. Der er stadig ting der skal afklares med IFPA, der er stadig ting der skal afprøves, der er stadig ting der skal skal snakkes om, eventuelt med en tredie person. Men hovedtrækkene er på plads, og dem har vi beskrevet.

soren skrev:Jeg synes jeg læser, at hvis det kan blive præcis denne model, så ønsker I slet ikke at stå for DM. Er det virkelig korrekt?


Hvad vi tilbyder lige nu er at afholde en DM finale i 2019, samt en turnering mere så DM bliver afgjort som en serie af turneringer. Ydermere inviterer vi alle andre turneringsarrangører til at deres turneringer kan blive en del af DM serien (med nogle simple betingelser), hvordan disse arrangeres og afholdes blander vi os helt udenom.

soren skrev:Og kan den finale være begrænset til deltagelse af danskere.

Landsmesterskabet er undtaget den begræsning i IFPA reglementet, og man må godt begrænse deltagelse til kun nationale spillere. Det vil en evt. finale i Retroarkaden selvsagt også være.
Billede
Brugeravatar

LAU

  • Indlæg: 297
  • Tilmeldt: tors 3. jan 2013 08:47
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Tilbud om afholdelse af DM 2019

Indlægfre 3. aug 2018 10:26

tak, FLY, for din uddybning ...

vi har tidligere set lignende "serier", hvor man godt kunne ankomme som sidste søm i kisten og alligevel have en chance for at vinde ... jeg husker dog ikke helt om den chance var (for) teoretisk ... faktum er vel, at de der kan og vil følge alle afdelinger i serien også er det der placeres højest (eller bør blive det) - ellers decimeres vel meningen med en serie ?

Kjøvenhauner-serie ... det var sådan set uden om DM ...

hskov

  • Indlæg: 534
  • Tilmeldt: man 25. aug 2008 18:22
  • Geografisk sted: Horsens
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Tilbud om afholdelse af DM 2019

Indlægfre 10. aug 2018 12:33

Set fra DKs pinball u-land (aka. vest for storebælt) lyder det som en rigtig spændende ide, som vi ihvertfald gerne vil støtte op om.

Ja det bliver formentlig en "københavner serie" med en enkelt eller to undtagelser, men realistisk set er det også der spiller-massen er.

Så vidt muligt byder fabrikken også gerne ind med en afholdning af en event i serien. Dog med den betingelse at RIL kommer med et dementi af sit respektløse "Fredericia ligger på fyn" udbrud :wink: :lol:
Brugeravatar

FlyveHest

  • Indlæg: 774
  • Tilmeldt: ons 11. sep 2013 20:59
  • Geografisk sted: Ballerup, Danmark
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Tilbud om afholdelse af DM 2019

Indlægsøn 12. aug 2018 14:17

Hej alle,

Vi har nu haft en dialog med IFPA omkring vores tiltænkte finaleformat, og der er blevet meldt OK fra rådet i det høje.

Derfor vil vi gerne skitsere hvad vi havde tænkt os, således det er muligt bedre at tage stilling til om man bryder sig om idéen eller ej.

Som nævnt er tanken at holde DM som en serie af turneringer, for alle de indledende vil DM delen af turneringen være som følger:

Der skabes en resultatliste kun indeholdende danske spillere, hvor der gives point, 100-95-92-91-90.. til de deltagende spillere, deltager man ikke får man 0 point.

På finaledagen får alle deltagende spillere tildelt X liv ved turneringsstart. (X endnu ikke afgjort)

Derudover summeres alle point fra de indledende turneringer op, og disse konverteres til et antal “liv” efter en endnu ikke fastslået formel. (Forstået, der er ikke et 1:1 forhold mellem point fra indledende turneringer, og “liv” i finalen)

Finalen spilles så, efter et format hvor man mister et vist antal liv når man taber en kamp, når man har 0 eller færre liv, er man ude, og last player standing bliver kåret som den nye danmarksmester.

Kort sagt, alle indledende turneringers resultater bliver brugt som en slags kvalifikation til finaledagen, hvor vi starter dagen lige på og hårdt med finalespil.

Det vil være muligt at møde op på finaledagen og deltage i DM, og rent faktisk gå hen og vinde, men der vil være en fordel ved at have deltaget i en eller flere af de indledende turneringer.
Billede
Brugeravatar

TheRealEd

  • Indlæg: 1154
  • Tilmeldt: ons 22. jun 2016 02:10
  • Geografisk sted: København
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Tilbud om afholdelse af DM 2019

Indlægsøn 12. aug 2018 18:21

Lyder sjovt... :)
|×[ED ]×|
Næste

Tilbage til Events

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 28 gæster

cron