SmartfeedSmartfeed | OSS | Holdet | | Dato og tid er tors 28. mar 2024 20:43

Hard Drivin upright restore log

Om arcademaskiner, spil, tips, reparation osv.
  • Forfatter
  • besked

perolsen

  • Indlæg: 377
  • Tilmeldt: tirs 19. dec 2006 21:16
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hard Drivin upright restore log

Indlægfre 7. jun 2019 11:51

Hej

Ja det håber jeg - for har fået slæbet dyret ind Arcade rummet :)
Mvh
Per Olsen
Se mit game room OPDATERET SEPTEMBER 2023!
https://www.youtube.com/watch?v=mPhUhzPt9w4

perolsen

  • Indlæg: 377
  • Tilmeldt: tirs 19. dec 2006 21:16
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hard Drivin upright restore log

Indlægtirs 25. jun 2019 12:17

Hej

Der er tid til lidt mere update i Hard Drivin
Jeg har fået fat i hardware designeren bag spillet :shock: Jed margolin. -> https://www.jmargolin.com/

Den mand er om ikke mere passioneret end jeg, i at holde gamle og sjældne Arcade maskiner i live. :D
Jeg har fået rigtig meget hjælp af ham til at fejlsøge på det print som han designede for over 30 år siden. jeg er dybt forundret over hans viden og virkelig glad for at han gider hjælpe en dum dansker som mig :lol: men som han siger... "Giv ikke op, det betyder ligeså meget for mig, at se lidt af mit arbejde blive bragt tilbage til livet, og se at det bliver passet på af en der værdsætter gamle arcade maskiner, og gør en stor indsats for at sætte dem i stand"

Han er i dag 69 år gammel og bruger stadig meget tid på at designe nye ting.

Nu til det tekniske:
Det viser sig at der er en lille prom chip (82S123) monteret på boardet 195U som indeholder en lille stump kode.
Koden bruges til at korrigere evt fejl fra input fra de chips som jeg allerede har skiftet.

Desværre så kan sådan en chip godt gå i stykker, der kan fåes nye chips, men den brænder der skal bruges kan ikke fåes mere, det kan den godt men det er en stor udgift. De alm eprom brændere kan ikke brænde den gamle type chips.

Den kode der orginal lå på chippen kan desværre ikke findes mere, ikke engang Jed har den liggende.

MEN .... som sagt Jed er passioneret... meget passioneret endda. :D

Så den kære mand har skrevet en ny kode der passer til en moderne chip ! :shock:

Chippen der skal bruges er model GAL16V8 den kan sagtens fås og min alm brænder model TOP3000 kan brænde den type chips.

Koden kan hentes her : https://www.dropbox.com/s/50b8jlbqq331k ... 3.jed?dl=0

ATF16V8B.PNG

top3000 burner.jpg



Når man laver det "mod" med at putte en ny chip i så skal man fjerne chips 185U (74LS374) og 195U (82S123).
Den nye chip skal så i hvor der på boardet er en spare plads på boardet
Spare.PNG


Og der skal loddes et par jumper ledninger, se billede her under.
Jumper wires.PNG


Så der er igen bestilt lidt stumper, så hvis det ender med at virke - så vil Jed også lave en ny blog på hans hjemmeside, så andre med en Hard Drivin har en mulighed for at bringe den tilbage til livet.

Jeg skal også nok opdatere her med status :)
Mvh
Per Olsen
Se mit game room OPDATERET SEPTEMBER 2023!
https://www.youtube.com/watch?v=mPhUhzPt9w4
Brugeravatar

Michael_Randers

  • Indlæg: 460
  • Tilmeldt: søn 1. nov 2015 20:11
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hard Drivin upright restore log

Indlægtirs 25. jun 2019 15:13

Fan - Fucking - Tastic!!

Hvor der et awesome af jer begge :-)
Mvh Michael Jensen

Billede

Giv et bib hvis vi skal sparke dæk sammen en dag :)
Brugeravatar

zlkdk

  • Indlæg: 68
  • Tilmeldt: tors 6. apr 2017 08:50
  • Geografisk sted: Albertslund
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hard Drivin upright restore log

Indlægtirs 25. jun 2019 15:33

Sådan! Her tager du den altså op på et helt andet niveau...
Brugeravatar

Michael_Randers

  • Indlæg: 460
  • Tilmeldt: søn 1. nov 2015 20:11
  • Geografisk sted: Randers
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hard Drivin upright restore log

Indlægtirs 25. jun 2019 15:43

Hvis det brænder på en anden gang, kender jeg med ret stor sandsynlighed en der kan brænde de helt gamle chips. Han har noget virkelig old school hardware, som før har vist sig uvurderligt :)
Mvh Michael Jensen

Billede

Giv et bib hvis vi skal sparke dæk sammen en dag :)
Brugeravatar

Bosse

  • Indlæg: 798
  • Tilmeldt: tors 19. jan 2012 01:50
  • Geografisk sted: Århus
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hard Drivin upright restore log

Indlægtirs 25. jun 2019 19:03

Hej perolsen.

Hvor er der fedt du skriver dine repair-logs og status på samme. Spændende læsning :) ... bliv endelig ved.

Må tilstå at det meste ligger udenfor min fatteevne og kunnen, hehe, men ikke desto mindre er det superfedt da det giver blod på tanden, hos os andre, til at smårode med elektronikdelen selv.

Tænker at jeg ikke er den eneste som også savner Elgen's pcb-repairlogs som jeg altid læser/læste.

Det var faktisk hans logs der var skyld i at jeg anskaffede mig min første eprom-brænder og diverse andet elektronikudstyr, som har reddet mig nogle gange :D
Pcb'ere søges: Bagman - Bubbles - Championship Sprint - Defender - Dig Dug - Frisky Tom - Joust - Kung Fu master - New Rally-X - Paperboy - Penta - Pole Position - Pole Position II - Radical Radial - Rally-X - Rolling Thunder - Robotron 2084 - Rug Rats - Q*bert ..... Ikke så vigtigt om det er originale eller bootlegs. Send endelig en pm.

perolsen

  • Indlæg: 377
  • Tilmeldt: tirs 19. dec 2006 21:16
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hard Drivin upright restore log

Indlægons 26. jun 2019 11:38

Michael_Randers skrev:Hvis det brænder på en anden gang, kender jeg med ret stor sandsynlighed en der kan brænde de helt gamle chips. Han har noget virkelig old school hardware, som før har vist sig uvurderligt :)



Hej

Super tak for info, det vil jeg huske :)
I dette tilfælde så mangler jeg koden til den oprindelige chip, jeg har endda fået fat i to af de gamle chips... men når koden manglede var jeg ligevidt :)
Mvh
Per Olsen
Se mit game room OPDATERET SEPTEMBER 2023!
https://www.youtube.com/watch?v=mPhUhzPt9w4

perolsen

  • Indlæg: 377
  • Tilmeldt: tirs 19. dec 2006 21:16
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hard Drivin upright restore log

Indlægons 26. jun 2019 11:44

Bosse skrev:Hej perolsen.

Hvor er der fedt du skriver dine repair-logs og status på samme. Spændende læsning :) ... bliv endelig ved.

Må tilstå at det meste ligger udenfor min fatteevne og kunnen, hehe, men ikke desto mindre er det superfedt da det giver blod på tanden, hos os andre, til at smårode med elektronikdelen selv.

Tænker at jeg ikke er den eneste som også savner Elgen's pcb-repairlogs som jeg altid læser/læste.

Det var faktisk hans logs der var skyld i at jeg anskaffede mig min første eprom-brænder og diverse andet elektronikudstyr, som har reddet mig nogle gange :D



Hej Tak :)

Ja jeg syntes selv også det er spænderne,godt de skaber glæde
Startede også med at læse Elgen's repair logs og blev bidt :)
Mvh
Per Olsen
Se mit game room OPDATERET SEPTEMBER 2023!
https://www.youtube.com/watch?v=mPhUhzPt9w4

perolsen

  • Indlæg: 377
  • Tilmeldt: tirs 19. dec 2006 21:16
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hard Drivin upright restore log

Indlægons 26. jun 2019 11:44

zlkdk skrev:Sådan! Her tager du den altså op på et helt andet niveau...


Hej

Ja jeg havde nu heller ikke regnet med at få svar :)

Mvh Per
Mvh
Per Olsen
Se mit game room OPDATERET SEPTEMBER 2023!
https://www.youtube.com/watch?v=mPhUhzPt9w4

perolsen

  • Indlæg: 377
  • Tilmeldt: tirs 19. dec 2006 21:16
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hard Drivin upright restore log

Indlægons 26. jun 2019 11:45

Michael_Randers skrev:Fan - Fucking - Tastic!!

Hvor der et awesome af jer begge :-)



Tak :)
Mvh
Per Olsen
Se mit game room OPDATERET SEPTEMBER 2023!
https://www.youtube.com/watch?v=mPhUhzPt9w4

perolsen

  • Indlæg: 377
  • Tilmeldt: tirs 19. dec 2006 21:16
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hard Drivin upright restore log

Indlæglør 6. jul 2019 16:21

Hejsa

Så kom der lidt stumper til Hard Drivin
20 pcs of GALV16V8D.jpg


Både godt og skidt... nu har jeg så bare en RAM fejl... det skal da på ingen måde være let at få den til at virke - men giver IKKE op!!

Selftest bad program rom.jpg

PCB bad program roms.jpg


1. Ny IC og sokel på plads 140W (spare18)
2. Brændte kode på den nye GALV16V8 IC med success.
Burning of ATF16V8B.PNG

3. Fjernet185U IC (74LS374)
4 Fjernet 195U IC (82S123)

Loddet jumper ledninger mellem 140W og 185U og kontrolleret mit arbejde fire gange!!
Jumper wires ic.jpg


Men nu når jeg starter spillet op i test menu får jeg så en ram fejl på 200C og 200D....
BAD program ram 200D - 200C.jpg


Såe igen venter jeg på stumper fra kina.. Har bestilt 2 stk nye ram chips HY6264P-15

https://www.ebay.co.uk/itm/HY6264P-15/181894366882

Hvorfor jeg nu får ram fejl.. det undre mig, jeg har ikke gjort andet end ovenstående.. men det må igen være et af de mange "tilfælde" som jeg er ude i når jeg piller

Hvis det vil have en kamp, så skal det nok få en kamp for jeg giver IKKE op... jeg er vist nok stædig
Mvh
Per Olsen
Se mit game room OPDATERET SEPTEMBER 2023!
https://www.youtube.com/watch?v=mPhUhzPt9w4

perolsen

  • Indlæg: 377
  • Tilmeldt: tirs 19. dec 2006 21:16
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hard Drivin upright restore log

Indlægons 4. sep 2019 12:43

Hejsa

Det er vist tid til at føje lidt mere til i min kamp med Hard Drivin = Hard fixing. :shock:

Fik jo de her nye ram hjem fra kina land... forinden så havde jeg loddet de gamle ram ud og sat et par IC sokler , så den var klar til at modtage de nye ram når postmanden kom.

New ram HY6264P-15 9110D.jpg


Det viste jo sig bare at det ikke var ram fejl ...for nøjagtig samme fejl med de nye ram!
Nå men så over boardet en gang mere, op med alle IC'er der sad i sokkel - det er nok 3 gang jeg laver den manøvre, med at rense soklede IC'er med sandpapir og kontaktrens i sokler...

Først selve eprom's og så teste om der var ændring... men nej stadig ram fejl.
Ud med CPU'en, rens osv.. teste OG VUPTI! så var der ikke ram fejl!!

Fedt nok så kan jeg komme et skridt vidre - ind i test menu, og sørme! styring virkede!!
Tænkte det var sgu da godt nok underlig, for jeg har de gamle IC'er i - og ikke den nye GALV16V8 på 140W
Så den IC som vi har troet havde mistet sin informationer ser ud til at virke.

Nå men samlede boards, så jeg kunne starte spillet og ikke kun se test menu...
Sørme om ikke det virkede - jeg kunne kalibere styringen og spille et spil!!!!

Sikke en fest!! :)

Tog et par spil, og det virkede jo bare - så slukkede maskinen og skubbede den ind på sin plads..

Tændte igen og... samme fucking fejl... styring virkede ikke!!

Jammen altså...

Ud med maskinen igen, ingen kabler var faldet af.. godt nok mystisk.. og hvad mere var nu rigesterede den slet ingen input - tidligere så kunne den godt finde ud af at register når jeg drejede til en af siderne i test menu... men nu slet ingen reaktion - kun den opto der register center ville registre...

hmm...

Nå men så kom jeg i tanke om at tidligere havde Jed Margolin bedt mig bestille en USB logic analyzer.. den havde jeg da vist nok fået, men aldrig hittet ud af at bruge den, så var der jo ingen anden udvej end at prøve at finde ud af hvordan sådan noget virker.

Så på med logic analyzeren, og fandt så ud af at det kun var den ene af de to opto's der sendte impulser ned til hovedprintet.
Den anden opto var altid på 5.0 og meningen med en opto er at den skal få volt til at svinge mellem 0.5-5.0V alt efter hvor hurtigt det optiske lys bliver afbrudt.

Såe hvorfor var min ene opto altid 5.0V selv om jeg blokerede den...

Havde jo tidligere testet forbindelsei kabler fra opto bord ned til spilprintet og viste af der var forbindelse.
Rykkede så lidt i ledninger.. og minsanten om ikke jeg kunne få de 5.0 volt til at falde til 0,5V... så løs forbindelse i stikket!

Female connector.jpg


Fik fixet den løse forbindelse, og gentog nu min test, begge opto virker og de laver de rette impulser.
Men spillet forstår stadig ikke at når jeg drejer på rattet så skal det se inpulserne.
Testet samtlige IC'er i den optiske styring, og ingen af IC'erne fejler noget.

Skrev så en mail til Jed Margolin og beklagede min nød :)
Og han gav så et par tips til hvad jeg skulle teste med locgic analyzeren, og så må vi se hvad skaberen og hardware designeren vender retur med :)

Wires connected under test.jpg

GAL16V8 right.png

GAL16V8 left.png


Pt så ser det ud til for mig at jeg får de rette impulser, men enten så er den chip nu gået kold, og selvom jeg montere erstatningen for den på 140W så ser det ud til at der er et eller andet galt i programeringen af den nye.. men det vil jeg lade den kloge og hjælpsomme mand afgøre :)

To be continued :)
Mvh
Per Olsen
Se mit game room OPDATERET SEPTEMBER 2023!
https://www.youtube.com/watch?v=mPhUhzPt9w4

perolsen

  • Indlæg: 377
  • Tilmeldt: tirs 19. dec 2006 21:16
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hard Drivin upright restore log

Indlægtirs 10. sep 2019 08:13

Hejsa

Så er der nyt i Hard drivin restore - kort fortalt DEN VIRKER NU :D :D

Den kære Jed Magolin har været en stor hjælp til at lede mig i den rette retning i hvad det kunne være galt og hvordan jeg testede.

Det viste sig at der er en chip på boardet på plads 185R - en LS374
Den chip er det sidste led inden at signalerne fra de andre IC'er går op i selve CPU'en.

Så der blev lavet et par tests for at se om de signaler der kom ind i den ene ende også kom ud i den anden ende - og de kom ind men aldig ud!

185t and 195t in sockets.jpg


Så lodde den gamle IC ud, i med en ic sokkel og en ny LS374 og VUPTI! så er der igen imput ind i spillet fra de to optiske sensore.
185T new in socket.jpg


https://www.youtube.com/watch?v=PkeAIWnnBhQ

Så var der kun tilbage at samle de tre pcb'er så jeg kan teste spillet
Og sørme det virker sgu! - dog mangler den røde farve igen på skærmen - men den finder vi senere
https://www.youtube.com/watch?v=us7XJV05dRg


Nå men manden her var glad nu virkede spillet - så kunne gå sent i seng den dag.
Stod glad og tilfreds op næste dag, og skulle da lige ned og spille et spil

........ HVAD er nu det "Decompress Generic error" :shock:
decompress generic error.jpg


Heldigvis kan spillet i test menu selv fortælle hvor det har ondt
Bad program rom 200W message.jpg


Så online og finde spilkode til 200W - der er så TO versioner - brændte en ny eprom med version 1 og version 2.
MEN samme fejl i opstart... ØV

Tænkte - det kan jo være at jeg kan være så heldig at jeg kan læse koden fra den gamle eprom, som sagt så gjort - brændt den på en ny eprom - og YEEEESSS - spillet virker igen!

200W new eprom and old code.jpg


200W ROM test ok with new eprom and old code.jpg


Såe tænkte at er nok en god ide at lave en backup af alle eproms i maskinen, for hvis flere står af og jeg ikke kan bruge den kode der er tilgængelig så har jeg min egen.

Så hvis nogen mangler koden kan den hentes her: https://www.dropbox.com/s/qb35ystdaxs1z ... p.zip?dl=0

Så igen samle alle boards og se om det virkede - og ja det gjorde det :D

Så er det tiden at finde den røde farve igen - den har jeg da ellers jagtet tidligere, men den er blevet ked af det igen.
Det skal lige siges at da jeg sidst fik min røde farve retur på chassiet, så var det den store 39K 2W modstand på netkboardet der var død.
dead 39K 2W resistor (red  color).jpg


Dengang da skiftede jeg den ud med den modstand fra den blå - så tilsyneladende så er de modstande der sidder i printet dårlige, så denne gang skifte jeg de to sidste, så fejlen helst ikke skulle komme igen.
Changed all the 39K resistors.jpg


Chassiet fik også lige en gang nye kondensatore
Old chassis caps.jpg


Samt en gang reflow af tin - så der ikke er en kold lodning der driller
Reflowed all solder.jpg

Reflowed all solder on neckboard.jpg


I med chassiet og vupti - rød farve :)
Nu skal det lige havde lov til at varme ordenlig op, så skal farver lige justeres.
Hard drivin now with all colors.jpg


Manual til chassiet kan hentes her: https://www.dropbox.com/s/kwo09b1czykv5 ... s.pdf?dl=0

DONE JOB!!!!!!! :D :D

Lige en ny video af rummet nu med en Hard drivin :D
https://www.youtube.com/watch?v=P00v_x-X2n8&t=194s
Mvh
Per Olsen
Se mit game room OPDATERET SEPTEMBER 2023!
https://www.youtube.com/watch?v=mPhUhzPt9w4
Brugeravatar

toonz

  • Indlæg: 231
  • Tilmeldt: ons 31. aug 2016 10:21
  • Geografisk sted: Copenhagen
  • Highscores: 8
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hard Drivin upright restore log

Indlægons 11. sep 2019 14:22

Feeeeedt! Awesome den spiller igen. Godt arbejde.
Love 90's Fighter Games. Always interested in Midway cabinets. Looking for Primal Rage, Killer Instinct I, Street Fighter II and Konami 4 Player.

perolsen

  • Indlæg: 377
  • Tilmeldt: tirs 19. dec 2006 21:16
  • Geografisk sted: Nordjylland
  • Highscores: 0
    Arcade winning challenges: 0

Re: Hard Drivin upright restore log

Indlægtors 12. sep 2019 08:30

Tak tak :)

Det er dælme os lækkert, faktisk et ret svært spil.
Det er sgu alt for realistisk.
Køre man en Ko ned så går bilen i stykker, kobler man ikke rigtig ud eller ind går bilen ud, skifter du gear forkert går det heller ikke godt.... ikke som de andre spil hvor man bare køre vidre :)
Spillet ser simpelt ud men det er det rent faktisk ikke, har endda sat det til mellem både i sværhedsgrad også i forcefeedback..
Mvh
Per Olsen
Se mit game room OPDATERET SEPTEMBER 2023!
https://www.youtube.com/watch?v=mPhUhzPt9w4
ForegåendeNæste

Tilbage til Arcade

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 12 gæster

cron